Anonym
    Hej! ja läser just nu till grundlärare inriktning fritidshem, där jag blir utbildad fritidspedagog samt idrottslärare i årskurs F-6. Min fråga är om det finns möjlighet till att läsa vidare och bli svens/engelsk lärare och i så fall vilka kurser krävs?
    • Milla : För vilken ålder vill du bli svensk/eng lärare?
    • : Grundskolan, sen kan ju intresset växa och möjligen kan jag tänka mig gymnasielärare.
    • Milla : Gymnasielärare behöver, som regel ha 120 högskolepoäng (4terminer på heltid) i minst ett ämne, i ditt fall i sv eller i eng, och 90 hp i sitt bi-ämne.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Vill du bli behörig lärare i svenska och engelska, behöver du ha godkända högskolepoäng inom de språken. Sök läsa svenska eller SAS och/eller engelska - i alla fall första högskolekurs à 30 högskolepoäng. Sedan kan du se hur mycket mer du behöver läsa, vilket kan också bero på vilka årskurser du vill bli behörig att undervisa i. Utan godkända högskolepoäng i det ämnet som du vill undervisa i, kan du inte bli bedömd som behörig ( med undantag - om du i flera år kommer som Obehörig, undervisa, kan ev skolverket utöka din lärarlegitimation ändå...); reglerna kan också ändras i framtiden.

    Studie- och yrkesvägledare