Hanna

    Hej, Jag bor i Stockholms stad och har kollat runt på Hermods, Jensen och Åsö efter prövning i spanska 3. Det verkar bara erbjudas steg 1, och jag mailade Åsö varpå jag fick svaret att de tyvärr inte kan anordna en prövning för steg 3. Jag undrar om jag kan kräva att få pröva mitt betyg eftersom kursen finns med i läroplanen och Åsö själva erbjuder den kursen via Komvux? Känns ju som att det ändå är en rättighet att få tillgång till en valfri utbildning, och att en sådan sak som att kommunen inte vill erbjuda prövning inte ska få sätta stopp för mig? Dessutom tänker jag att spanska steg 3 är en väldigt vanlig kurs som de flesta läser.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna!
    Kontakta Skolverket, tel.nr 08-527 332 00. Du ställer en fråga om rättigheter och det är en juridisk fråga. Vi på FRåGA SYV kan inte ge dig svar, tyvärr. Vi hänvisar dig till skolverket.