Kamp

    Hej min skola på gymnasiet erbjuder sommarskola och jag har fått bra betyg på alla utom 3 kurser och saknar 100 poäng för att få totalt 2250 poäng för examen och undrar om jag kan istället att studera den kursen som jag har fått F i som jag verkligen känner att jag inte klarar och vill jätte gärna gå på universitetet denna höst eller vår så tänkte jag om det går att lägga en ny kurs som jag kan läsa på två veckor?

    • Milla : Kort svar: prata med SYV på din skola. Jag kommer nu också skriva ett längre svar.
    • Milla : vilket program och inriktning läser du på? vilka kurser fick du F i? - det är viktigt att veta det för att kunna ge svar på din fråga.
    • Kamp :

      Ekonomi programmet jag fick f i juridik och tyska men nu också matte 3b men behöver inte matte 3b för jag valde program som inte kräver det

    • Milla :

      Du glömde uppge vilken Inriktning på Ekonomiprogrammet du läser.

    • Milla : Men, oavsett inriktningen: om "juridik"kursen är på 100poäng (matte 3b är på 100p. och språkkursen är på 100p) och max antal F i examensbevis är 250p., så har du 50p.F för mycket för att uppfylla kraven för examensbevis. Du skriver att du inte behöver matte för att du valde program som inte kräver det men F-betygen drar ner ditt snittbetyg. Är du säker att ditt meritvärde (om du nu fick examensbevis) skulle räcka för att komma in på det programmet du sökte? Är du säker att du om ett år inte vill söka till en annan utbildning? Att man kommer in på en eftergymnasial utbildning betyder inte alltid att man genomför hela utbildningen och tar examen. Det finns många situationer där folk inser att de kom in på fel utbildning och hoppar av. Och då står man där med kurserna "inlåsta" i examensbeviset (kurserna i vilka de har svårt att få högre betyg). Det är många gånger bättre att acceptera att komplettering på komvux är nödvändig och i det "nya" examensbeviset från komvux utesluta de kurserna som man har svårt för. I examensbevis från komvux kommer du inte behöva ta in varken sig matte 3, moderna språk eller juridik-kursen. Du kommer "förlora" betyget i idrott1, 100p. men det krävs också 100p.färre för examensbevis från komvux. I komvux-examen ingår 2400p. Ta reda på när ansökningsperiod till komvux i din kommun ligger, är mitt råd.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du befinner dig i slutet av årskurs 3 på gymnasiet och inte får förlängd studiegång, då får du senast i mitten av juni antingen Examensbevis eller Studiebevis och så är du och din gymnasieskola "färdiga med varandra" och du får inte gå i sommarskola på eller via din före detta gymnasieskola men du kanske kan läsa sommarkurser på komvux.

    Om du får ut ett studiebevis, kan du antingen komplettera upp till examensbevis på komvux eller söka till allmänna kurser på folkhögskolorna (om du vill bli behörig till universitetet).

    Om du kan få förlängd studiegång då är det möjligt att du kan gå i sommarskola och/eller fortsätta läsa på din gymnasieskola från hösten, alltså under nästa läsår. Rektorn på din skola kan (om hen tycker att det är befogat) ansöka hos din kommun om pengarna för att bekosta förlängd studiegång för dig; det är en stor förmån och fördel för dig om du får den möjligheten. Dock händer det ganska sällan att förlängd studiegång blir beviljat.
    Om du får möjlighet att läsa kurserna på din eller via din gymnasieskola så läser du fortfarande mot examensbevis från gymnasieskola och det finns strikta krav att uppfylla och de kraven gäller bl.a vilka kurser som måste finnas med i examensbeviset.
    På komvux är det, däremot, ganska mycket friare vilka kurser som får ingå i ett examensbevis.
    Vad gäller sommarskola (allmänt) så brukar endast ämnena svenska, engelska och matematik erbjudas och endast för elever som fick F i obligatoriska kurser (detta om sommarskola, över huvudet taget, erbjuds).
    Du nämner i din fråga om att du saknar 100 gymnasiala poäng för att uppfylla kraven för examensbevis. 100 gymnasiala poäng läser man på heltid på fem veckor. Sista dag för komplettering av ansökan till universitetet är 21 juni 2023, alltså om endast tre veckor.
    Om du gör ansökan till universitet till våren 2024, kommer sista dag för komplettering ligga i slutet av november eller början av december 2023.

    Studie- och yrkesvägledare