Camilla
    Hej! Jag skulle vela läsa till frisör, men samtidigt så skulle jag vela plugga extra kurser i några NO ämen(fysik,biologi,kemi) och lite extra matte. Min tanke är att om/när jag blir less på att arbeta som frisör så kan jag söka in på en läkarlinje, och slippa ett basår på universitetet. Det sägs att det inte finns tillräckligt med utrymme för mig att kunna lägga till extra av dessa kurser, men skulle jag inte kunna dra ner på exempelvis Religion eller ett ämne som jag ej har lika stor användning av?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Camilla,
    jag skickar en länk till dig: http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HV.pdf
    och du kan själv se exakt hur programstrukturen är. Längst ner är det "lila byggstenar" och valmöjlighet finns bara i Programfördjupningar och inom Individuellt val.
    Programfördjupande kurser på Hantverksprogrammet utgör 700 poäng men det är ENBART FRÅN LISTAN som du ser på länken (ovan) som man får välja. Du får läsa Matematik 2a och 3b eller c, men Matematik 4 som du också behöver för behörighet till Läkare får du bara läsa inom Individuellt val. Du upptar då 100 poäng av 200 med Matte4.
    Sedan måste du läsa Fysik 1b, 150poäng, och kurserna:Fysik 2, Kemi 1 och 2, Biologi 1 och 2 är på 100 poäng vardera. Du behöver, alltså, läsa 650 poäng och du har bara 100 valbara poäng kvar av individuellt val.
    Då har vi sedan 550 poäng som inte ryms inom Programmet. 550 poäng utgör heltidsstudier under 22,5 veckor. Det tar, alltså, längre tid än en hel termin på heltid.
    Det finns inte någon praktisk möjlighet att hinna med det. Du får givetvis fråga på skolan dit du vill söka i första hand - men jag kan inte tänka mig att någon rektor kan lova dig att du får läsa så mycket mer än heltid. Behöriga lärare i Fysik, Kemi och Biologi kanske inte ens finns på skolan - om inte Teknik eller Naturvetenskapsprogrammet går på skolan. Obehöriga lärare får inte sätta betyg och hur skall du skaffa dig kunskaper i kurserna - är också en fråga som inte jag kan svara på. Det finns teoretisk möjlighet att om du bedriver självstudier och gör prövningar (vilket brukar kosta ca 500 kr. per kurs) - skaffar dig alla de nödvändiga betyg. Det har hänt att elever på t.ex. Naturbruksprogrammet lyckades läsa in alla kurser som krävs för Veterinär utbildning (och det är exakt samma kurser som krävs för att kunna söka till Läkare) men jag känner inte till att någon elev kom in på den önskade utbildning då deras betyg inte räckte till. Att bara ha A-betyg i alla kurser ger inte plats på Läkarprogrammet (och inte på Veterinär heller).
    Eftersom poänggränsen ligger över 20.0 då måste man även läsa kurser för Meritpoäng: Engelska 7, Matte 5 och Matte specialisering och/eller Moderna språk 3 och 4. Då blir det ännu fler kurser och med det studier utöver heltid som utgör 2 terminer. Det är exakt vad Naturvetenskapligt basår är = studier på heltid i 2 terminer.
    Om man läser kurser för behörighet efter gymnasiet, har man en rimlig upplägg.
    Om man vill satsa på att läsa så mycket mer än heltid under gymnasiet, har man minimala chanser att lyckas. Dessutom är det sällan att skolor kan erbjuda så mycket studier. Oftast får man bara läsa på heltid, men ej över heltid.
    Att ta bort kurser som är obligatoriska på ditt program får inte du göra. Om du inte läser alla obligatoriska kurser, får du inte yrkesexamen och med det inte blir behörig till högskolestudier över huvudet taget.
    Jo, jag glömde nästan det viktigaste - kurser för Grundläggande behörighet! HV är ett yrkesprogram och för att få Grundläggande behörighet måste du läsa Svenska / Svenska som andraspråk 2 inom programfördjupningen
    samt Engelska 6 och Svenska / Svenska som andraspråk 3 inom det individuella valet.
    Det är ytterligare 300 poäng att läsa. Det blir sammanlagt 850 poäng för dig UTÖVER heltidsstudier. Det motsvara mer än heltid i två terminer.
    Jag ser ingen möjlighet att genomföra detta.
    Du får hemskt gärna prata med SYV på den skolan som du vill söka till. Får du ett annat svar än den, som jag ger dig nu, önskar jag ta del av det. Det är i så fall ngt. som jag inte missade eller inte känner till.

    Jag hoppas att jag lyckades förklara hur jag tänker kring din fråga. Jag vill inte bara skriva "det är omöjligt", jag vill förklara varför det inte går att göra så som du önskar.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare