Kasper
    Hallå.
    Jag börjar det tredje året på teknisk inriktning efter sommaren och har relativt lovande betyg. Jag har genomfört fysik 1 och kommer att studera både mattematik 4 och 5. Problemet jag har är att för datavetenskap(datateknik) på högskolan även kräver fysik 2, som jag inte kommer att ha enligt min individuella studieplan. Jag har alltid varit intresserad av fysik och kemi, och har läst dessa ämnen väldigt mycket på fritiden, faktiskt så pass mycket att jag med största sannolikhet skulle kunna betygsättas mer än godkänt på det. Ty jag redan har kompletterat kurser som jag annars skulle ha studerat nästa år (webbutveckling 2, och webbserverprogrammering), och har en hel del tid på mig att studera in andra ämnen på.
    Det verkar väldigt onödigt att behöva studera ett enstaka ämne som jag redan kan fullt ut på komvux, på så sätt att jag måste vänta ett helt år för att kunna studera datavetenskap.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kasper!

    Jag håller med dig om att det bästa är att försöka få betyg i Fysik 2 under nästa läsåret så att du kan söka vidare studier, utan fördröjning.

    Det finns följande alternativa lösningar:
    1. läsa Fysik 2 som "utökad kurs" dvs en kurs som ligger utöver de obligatoriska 2500 poängen;
    2. byta ut någon kurs mot Fysik 2 - dvs att du läser Fysik 2 men ej någon annan kurs (som inte är obligatorisk);
    3. att du gör prövning i Fysik 2 och i så fall kan betyg från prövningen också ingå i Examensbeviset. I annat fall kan du ha betyg från prövningen separat och bifoga till Examensbeviset. Skillnaden här blir i vilket urvalsgrupp du prövas när du söker till högskola/universitet - i BIex eller i BII.
    Vad gäller vid prövningar kan du läsa här: http://www.fragasyv.se/info/provning och här http://www.eskilstuna.se/sv/Utbildning-och-barnomsorg/Vuxenutbildning-Komvux/Provning-och-validering/

    Om olika urvalsgrupper vid ansökan till högskola/universitet kan du läsa här https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval/Betygsurval/Gymnasieexamen-2014/

    Du kan tyvärr inte rätt att kräva att få läsa en utökad kurs eller att göra prövning på din gymnasieskola i någon kurs, som inte ingår i din Studieplan. Det är upp till rektor på ditt program att bevilja det. Jag råder dig att fråga/föreslå en lösning och vi får hoppas att du får som du vill.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA
    • : Tack för ett utmärkt svar!
    • Milla : Vi på fråga SYV är glada om våra svar bli till hjälp! Lycka till med dina studier!