Teddy
    Hej. Jag är 22 år och vill till hösten 2019 söka in till Handelshögskolan i Stockholm via HP. För att göra det måste mitt betygs jämförelsetal höjas till minst 17.0 För att detta ska ske måste jag höja mig med 4000 poäng om man räknar poäng gånger betygvärdet, E=10, A=20 osv.

    Jag undrar ifall jag kan läsa Spanska 4-6, som jag tidigare inte läst, på komvux och använda dessa betyg i mitt slutbetyg istället för Biologi 2 och Fysik 2 (där jag nu har E i betyg) och Matte 5 (där jag nu har F i betyg). Min fråga är ifall jag kan göra detta, dvs ersätta ovan nämnda betyg med nya kurser och de betyg jag får i dessa? Stort tack på förhand!

    /Teddy

    3 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Teddy, om du har ett Slutbetyg kan du göra TILLÄGGSKOMPLETTERINGAR, nya kurser kommer Tillsammans med gamla kurser - alla! - räknas in. På så sätt höjer Tilläggskompletteringar ganska lite, tyvärr...
    Så vitt jag vet, kan du inte byta ut kurser från ditt slutbetyg. Du måste höja betyg i en "motsvarande kurs". tyvärr finns inte alla kurser som har motsvarande... och då kan man inte höja. Tråkigt. Universitets- och högskolerådet hänvisar till att göra Högskoleprovet, i så fall.
    Mycket tråkig situation...

    Men... nu läste jag din fråga ännu en gång och du skriver att du har "E" i betyg... i Slutbetyget hade man G-MVG betyg. Men du har kanske "blandbetyg"? Viktigt att veta om du har SLUTBETYG eller EXAMENSBEVIS?

    • : Hej igen och tack för snabbt svar! Jag har nog examensbevis och inte slutbetyg. Jag började läsa på gymnasiet 2012 då A-F systemet börjat gälla istället för MVG-IG.
    • : Blir det skillnad då?
    • Julia : Se om du har Examensbevis eller STUDIEBEVIS.
    • Julia : Det är extremt viktigt vad för Rubrik/Överskrift du har på det dokumentet som du fick från gymnasiet.
    • Julia : det är väldigt stor skillnad - om du har Examensbevis eller Studiebevis.
    • : Mitt betygsdokument är nerpackat i en låda på vinden så det skulle ta ett tag att få fram det. Men jag tror att jag har ett examensbevis då jag bara hade ett F (man fick ha två) och jag har läst kurser på universitet sedan dess.
    • Julia : Det är dåliga nyheter. :( Hade du Studiebevis, kunde du få ett Examensevis från komvux - med nya kurser. Nu är du tvungen att höga betyg i Samma kurser som du har i ditt examensbevis.
    • Julia : Du kan prova kontakta HHS och argumentera för att du har låga betyg i "onödiga kurser" som Fysik 2 och Matte 5, som ej krävs till just HHS-utbildningar. I vanliga fall hjälper inte det att argumentera men HHS är en privat skola. De kan göra lite som de vill.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Teddy,

    om du har Examensbevis - så går det inte att byta ut kurser eller göra tilläggskomplettering, tyvärr. Du måste, enligt reglerna, höja betyg i samma kurser som redan ingår i ditt examensbevis.

    Dock, som jag har skrivit i min kommentar, kanske går det för dig att få Undantag - du kan i alla fall testa att vända dig till HHS och förklara din situation; att du har lägre betyg i "onödiga kurser" och fråga om de kan låta dig inkomma med högre betyg i de "nödvändiga" kurser - som lägre kurser i matematik, ex. matte 1, 2 och 3... och du kan i så fall göra prövningar i matematik 1a, 2a och 3b och troligtvis få mycket högre betyg än du har idag.
    Även om HHS svarar Nej, att de ej kan eller vill göra ett undantag - kan du kanske nå ditt mål på 17.0 i snittbetyg, genom att göra prövningar i kurser i vilka du redan har betyg. Du kan börja med matematik 1a, lättaste gymnasiemattekurs. Varje prövning kostar 500 kr. Det kan vara svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar; det är många som vill göra prövningar.

    OBS! jag kan inte lova dig någonting alls vad gäller HHS. Det är en privat skola. De kan sätta upp egna regler. Det är bäst du pratar direkt med HHS.

    Pga HHS är en privat skola, kanske kan de ta hänsyn till dina tidigare studier på högskolenivå..?

    Vänligen och lycka till!
    Julia syv

    Saga SYV

    Hej, jag har nu pratat med en sakkunnig på Universitets Kanslers Ämbtet. Hen hänvisar till info på uka.se/studentratt--tillsyn/lagar--regler-som-styr-hogskolan/enskilda-utbildningsanordnare. En privat högskola kan, enligt den sakkunnige, i mångt och mycket bestämma själv - vem de tar in på sina utbildningar, hur de utformar behörighetsreglerna och om de kan eller inte kan göra undantag från sina egna regler.
    Är man missnöjd med utbildningsanordnarens agerande, kan man anmäla det, men - enligt den sakkunnige - finns det rätt så begränsade möjligheter att utreda de eventuella "missförhållandena" om det gäller en privat högskola.
    På "ren svenska" - så som jag förstod det - så gäller det att kontakta HHS personal och rätta sig efter det som skolan har bestämt. Vill de göra ett undtantag, så gör de det. Vill de inte - så går det inte att tvinga dem att göra det.

    Mitt råd är också att du kikar på andra utbildningsalternativ. Det finns fler högskolor/universitet i Sverige, som tur är! :)
    Mvh

    S.