Danne
    Hej SYV! Jag tänkte söka till Receptarieprogrammet i Januari och vill bli en Apotekare. Därmed måste jag lägga till 2 år för master men enligt Uppsala Universitet måste man konkurrera med andra som går Receptarieprogrammet för att bli antagen och få läsa de extra 2 åren. Hur tufft är denna konkurrans? Måste jag ha jättehöga betyg för det? Jag klarar inte av tuff konkurrans och att inte få bli en färdigutbildad Apotekare är bara slöseri på 3 år av mitt liv eftersom jag inte vill nöja mig med att bli Receptarie.

    P.S hur mycket måste man få på HP för att bli antagen på Apotekarprogrammet i Uppsala? Jag tänkte satsa lite på det men känns som om siffran från 2014 vilket låg på 1.15 är för högt för mig.

    Här är källan på den siffran: http://www.xn--antagningspong-hib.se/uppsala-universitet/apotekarprogrammet/

    Mvh!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Daniel!
    Apotekarprogrammet finns idag i Göteborg, Umeå och Uppsala.
    Du vill läsa i Uppsala. Kan du tänka dig läsa i Göteborg eller i i Umeå?

    Om du enbart kan läsa i Uppsala då ska vi se om vi kan hjälpa dig på ngt. sätt med ngt. råd eller förslag ang hur du kan komma in.
    Antagningsstatisk som vi brukar använda finns här http://jamforutbildning.studera.nu/antagning/sok/50?educationName=Apotekarprogrammet&educationLevelType=Program&eventUrl=http%3A%2F%2Fwww.uu.se%2Futbildning%2Futbildningar%2Fselma%2Fprogram%2F%3FpKod%3DFAP2Y%26lasar%3D15%2F16
    och du ser själv att betyg och resultat av högskoleprovet som krävdes till Vårterminen är lägre.
    HP var det 1.0 vid antagning till vårterminen 2015.
    Till vårterminen 2014 var t o m HP resultat 0.7.

    Så - förslag nummer ett: gör högskoleprovet och sök till vårterminen.

    Förslag nummer två: se om du kan göra prövningar i några kurser och på så sätt höja dina betyg för att höja dina chanser att komma in "på betyg" och sök till vårterminen.

    Förslag nummer tre: sök Apotekarprogrammet i första hand och Receptarieprogrammet i andra hand.
    Om du skulle komma in på receptarieprogrammet, kan du senare försöka byta till Apotekarprogrammet - under dina tre år på utbildningen (i fall folk hoppar av från Apotekarprogrammet och platserna befrias).

    Ang. hur tuff konkurrensen kan bli vid ansökan till Masterprogrammet i Farmaci (år 4 och 5 på Apotekarprogrammet) är det inte lätt att säga på förhand. Det beror på antal platser och på vem du konkurrerar med om några år (vad de kommer att ha för meriter).
    Du kan ställa den frågan till Studievägledare i Uppsala som kan bättre svara på den frågan.

    Förslag nummer fyra: se om det finns andra utbildningar som kan vara av intresse för dig (förutom Apotekare, alltså). Du vet säkert att alla högskoleutbildningar hittas via www.studera.nu och yrkeshögskoleutbildningar - på www.yhguiden.se

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA