Anna
    Hej! Undrar om denna kombination av ämnen i IB programmet ger mig behörighet till Handelshögskolan.

    Engelska A HL
    Ekonomi HL
    Biologi HL
    Svenska A SL
    Matte SL
    Fysik SL

    Är den "för" natur inriktad ifall jag vill läsa ekonomi på Handels?
    Notera att jag har läst moderna språk upp till steg 3 i ettan.

    • Milla : Jag skriver nu ett nytt svar till dig! :)
    • Anna : Vi fick nu svar från Antagningsservice på Universitets- och högskolerådet och jag kommer nu utöka mitt tidigare svar till dig.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna!

    Handels högskolan i Stockholm ställer ganska ovanliga krav för behörighet - man ska ha viss "nivå" på sina betyg, vilket inte krävs på andra högskolor/universitet i Sveirge, dvs det räcker inte att man har läst och fått godkänt betyg utan det måste vara lägst betyget "C", inte lägre - för att bli behörig. Det är, alltså, inte bara vilka kurser man har godkända betyg i, utan även om man har tillräckligt höga betyg i kurserna, som avgör om man är behörig eller inte - till just HHS.

    Vilken utbildning på HHS vill du söka till i första hand? Är det Business>> eller Retail Manegement>> ?

    Det är inte exakt samma behörighet till de olika utbildningar på HHS.

    Jag råder dig att prata med SYV på IB-programmet, dvs din egen SYV som förhoppningsvis har erfarenhet av att elever från er skola har tidigare sökt till HHS.

    Jag ska samråda med kollegorna och i fall vi får fram ett bättre svar, hör vi av oss igen!

    ANNA

    Hejsan, nu fick vi svar från Antagningsservice på UHR; Universitets- & högskolerådet och här nere kan du få läsa det svaret i sin helhet:
    De som har en utländsk gymnasieutbildning (IB inkluderat) är generellt sett undantagna betygskravet VG/C för särskild behörighet till Handelshögskolans utbildningar, eftersom vi gör så kallade ”motsvarandebedömningar” av vissa ämnen från deras gymnasieutbildning. Det vill säga, vi bedömer vad en viss kurs i exempelvis IB-systemet motsvarar i det svenska systemet. Förutsättningen är att sökande måste ha fått minst godkänt betyg i kursen i det egna utbildningssystemet (betyg 4 för IB-elever).

    Om sökande har betyg från komvux eller Pre-IB i någon av de kurser som krävs för särskild behörighet gäller betygskravet. Vi brukar gå igenom alla sökande med utländsk gymnasieutbildning (IB inkluderat) innan urvalet för att manuellt kontrollera behörighet och meritvärde. Utgå från mallen som finns på antagning.se för att avgöra huruvida IB-kursen motsvarar den svenska kursen som krävs för särskild behörighet: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/

    Jag hoppas att detta besvarar dina frågor.

    • : Om jag då förstått rätt:
    • : Har jag behörighet till Handelshögskolan rent ämnes mässigt eftersom att IB Economics ger behörighet i både historia samt samhällskunskap i det svenska systemet?
    • Milla : För att det ska bli helt rätt - så behöver du samråda med SYV på IB-programmet, som stämmer i så fall av med SYV på Handels (i fall hen tycker att ngt. är oklart). Eftersom det är Antagning.se och Antagning på Handelshögskolan som tolkar reglerna och det är DERAS TOLKNING som gäller, och vi på Fråga SYV kan inte till 100% veta hur de tolkar reglerna, så är det därför bäst att du får svar från SYV på din IB-skola, som också kan vid behov anpassa din studieplan. Du får hemskt gärna visa våra svar till SYV och övrig personal på din skola. Förklaring till varför vi inte vågar med stor säkerhet svara på din fråga är att IB-programmet är ett internationellt program samtidigt som HHS har unika behörighetsregler (som skiljer sig från de behörighetsreglerna som gäller vid ansökan till andra högskoleutbildningar i Sverige) - därför är det en ganska speciell situation. Sedan är det också så att utbud av kurser på alla de olika IB-gymnasieskolorna i Sverige inte är identisk. Vad just din IB-skola kan erbjuda för kurser, vet inte vi här på Fråga SYV. Jag hoppas du förstår att vi inte vill lova dig ngt., som kanske sedan inte gäller.
    • : Ok tack!
    • Milla : Jag hoppas att våra svar blev till hjälp och att du får läsa alla de kurser som du behöver för att bli behörig och att du sedan också kommer in på HHS! Lycka till! :)
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anna!

    jag har nu pratat med studievägledare på HHS, handelshögskolan i Stockholm och fick svar att de har många studerande som tidigare läste på IB-programmet på gymnasiet.

    Angående behörighet till HHS efter IB-programmet, så hänvisar de till information på Antagning.se>> till den "översättningstabellen" mellan svenska och IB-betyg.

    HHS kräver till Businessprogrammet C-betyg i följande kurser:

    och till till Retail Management - i samma kurser men betyg i Moderna språk 3 krävs ej.
    Jag råder dig göra Högskoleprovet. Detta för att det är oklart hur höga betyg från IB-programmet du behöver för att bli behörig till utbildningar på HHS. "Jämföresletal på lägst 17.0" gäller om man har betyg från ett svenskt nationellt program. Betyg på IB-programmet sätts inte enligt samma skala. Det står tyvärr inte specificerat någonstans hur höga betyg just från IB-programmet man behöver just för behörighet. Sedan är det en annan sak att faktistk komma in, en senare fråga... för att i fall man inte är behörig, är man inte med i urvalet över huvudet taget.

    Jag råder dig boka tid med SYV på din IB-skola. Du kan, om du vill, visa våra svar till SYV-en. Ni kan då tillsammans lägga upp en studieplanering som gör dig behörig till utbildningar på HHS.

    Önskar dig LYCKA TILL!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare