Josefine
    Hej! Jag har sedan tidigare en kandidat- och magisterexamen i grafisk design. Jag drömmer om att jobba som lärare (del- eller heltid, högstadie, gymnasiet eller högskola).

    Kan jag på något sätt ha användning av den examen jag har? Det känns skrämmande att lägga 4 år till på studielån.

    Jag har hört om något som heter KPU men skulle det fungera för mig? Kan jag till exempel bli lärare i marknadsföring, kommunikation eller bild?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Josefine,

    om du har magisterexamen, då har du kanske redan haft Studiemedel i 4 år. Och i så fall har du endast 2 år kvar av Studiemedel. Du kan alltså inte lägga ännu 4 år på Studielån, för du får inte fler än max 12 terminer /på heltid/ med studiemedel, ingen får det, det är max vad man kan få.

    Jag undrar om du har erfarenhet av att undervisa? Du kan nu, när det är stor lärarbrist, att söka dig till skola och börja undervisa i "vad för nåt som helst" - som vikarie, testa på. Om du börjar på den vägen, kan du kanske få mer och mer undervisning - och sedan som verksam lärare kan komma in i något projekt, typ Lärarlyftet eller ngt. annat. Nya projekt dyker upp där verksamma obehöriga lärare kan få behörighet - t.ex jobbar man halvtid och läser på halvtid.. det finns också andra upplägg... då man t.ex kan jobba 75% men få heltidslön och läsa på halvtid vid sidan av - då läser man till hälften på sin fritid och till hälften på arbetstid med lön.

    Det är givetvis bättre att bli behörig lärare men när du har endast max 4 terminer kvar av studiemedel (i alla fall så tror jag att det förhåller sig på det viset) - och du behöver läsa i 3 terminer på heltid på KPU, när det är ganska oklart i vilka ämnen du kan bli behörig att undervisa... Jag kan samråda med kollegorna och återkommer.

    Men fundera på att söka jobb som obehörig lärare nu direkt. Vi känner till exempel när personer som avslutade gymnasiet till sommaren redan jobbar som lärare. I Malmö kallar man dem för Juniorlärare >> och det finns många andra exempel på andra upplägg... men"missförstå mig rätt", jag tycker att det är alltid bäst att bli behörig lärare, men det blir också trist om du lägger dina sista terminer med studiemedel på KPU och upptäcker sedan att jobba som lärare inte passar dig.

    Som sagt, jag samråder med kollegorna och återkommer så fort vi hittar bra svar på din fråga.

    tips: kontakta Studievägledare på Lärarhögskolan närmast där du bor och fråga vad de kan erbjuda på just den högskolan. Vilka städer kan du läsa i om det inte är på distans? KPU i alla ämnen finns inte på alla lärarhögskolor, du kanske ska behöva flytta för att läsa KPU. och det är också bostadsbrist ju... :(

    Hälsningar

    Mikael SYV