Sara
    Jag vill komplettera så att jag har full meritpoäng för programmet jag ska söka ( logoped) och saknar 0,25 meritpoäng. Jag vill läsa områdeskursen Psykologi A som finns i områdesbehörighet 16. Om jag kontaktar en gymnasieskola, och hoppas på att få göra prövning i den gamla kursen Psykologi A, får jag då tillgodoräkna mig de 0,25 meritpoäng som kursen ger? I så fall; ska jag få betyget i systemet G-MVG eller ska jag få betyg enligt skalan A-F?

    Om jag får Godkänt eller E i kursen, sänker det då mitt snittvärde från avgångsbetyget?

    Övrig info ifall det behövs: Har 1,5 meritpoäng i Moderna språk, 0,5 i Engelska B och 0,25 meritpoäng i områdeskursen Svenska C. Jag gick ur gymnasiet 2010.

    Mvh Sara

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, det är Antagning.se som tolkar reglerna och värderar betyg vid ansökan till högskolan. Vad som gäller för dig, som har Slutbetyg från 2010, står på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/Meritpoang-slutbetyg-gy-2010-framat/ och i fall du är osäker, är det bäst att ställa frågan till antagning.se. Ett tips till dig är att försöka göra alla kompletteringar snarast p g à möjlighet att läsa "gamla" kurser som t.ex. Psykologi À kommer att upphöra den 30 juni 2015. Efter det kan man bara få betyg i de nya kurserna som t.ex. Psykologi 1. Med vänlig hälsning, Mikael syv