Wilma

    Hej jag tog studenten och gick ut med betyg motsvarande 18,38 poäng. Jag undrar om jag kan läsa engelska 7 på komvux för att höja mina meritpoäng? Jag har redan 2.0 extra meritpoäng från matematik 2 och spanska steg 2 & 3. Går det då att läsa engelska 7 men att det bara kommer ge ett halvt meritpoäng? Går det ens att läsa fler kurser när jag redan har 2500 poäng eller kan man bara höja de betyg jag redan har från förra kurser? Har relativt höga betyg på A/B några enstaka C och lägre betyg i spanska och matte på E. Jag har svårt för matte och spanska så tänkte att jag skulle ha störst chans att höja mina betyg genom att bli godkänd i engelska 7? Men om jag endast får E i engelska 7 kommer de påverka mina betyg sämre när det räknas in i mitt jämförelsetal och inte har en hel merit att kompensera med? Kommer jag lyckas höja mina meritpoäng från 18,38 till 18,88 efter att ha läst engelska 7 då eller har jag fel? Hur blir det då när man söker in till högskolan, blir jag kvar i urval BI eller kommer jag flyttas till urval BII? Mvh // wilma

    • : Vet du hur man laddar upp sina betyg när man ska söka till en kurs på komvux? Kan man söka till samma kurs men med olika startdatum samtidigt för att öka möjligheterna att komma in eller måste man söka en i taget? Jag hade läst spanska steg 3 & 4 men dock var matte 2 en behörighet på linjen när jag tittade närmre så det stämde att jag hade 1 extra meritpoäng och fick mitt meritvärde på antagning.se.
    • Mikael : Moderna språk 3&4 ger som regel 1,5 meritpoäng (undantag: om moderna språk 3 krävs för särskild behörighet till just din högskoleutbildning då ger inte den kursen meritpoäng). … vad gäller komvux så är det olika i olika kommuner. Vilken kommun är du folkbokförd i?
    • : Är folkbokför i Norrköping. Spanska är inte en behörighet så om jag läser engelska skulle jag få 2,5 i extra merit? Hörde mig av till en syv via telefon som förklarade hur jag skulle söka in:)
    • : En till fråga… väljer man kurstakt när man kommit in på kursen?
    • Ludmila : Om kurstakt är det också en fråga till komvux i din kommun. Det kan vara väldigt olika i olika kommuner. "Flex"-kurserna brukar man kunna justera takten på (i alla fall i viss mån). Annars så är det inte alls ovanligt att kursstart och kursslut är fasta datum och så läser man mellan de datumen och speciellt om det är lärarledd kurs, alltså finns lektioner som alla studerande på samma kurs deltar i samtidigt.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma!
    vad gäller urvalsgrupperna BI och BII så gäller följande:
    - om du redan innan du kompletterar eller höjer betygen är behörig, kommer du även fortsättningsvis prövad i BI med det meritvärde du hade innan du läste upp eller kompletterade - och samtidigt kan du prövas i BII med det högre meritvärde. Man kan prövas i flera olika grupper samtidigt, bl.a även i HP med resultatet från högskoleprovet och BF om man har omdöme från en folkhögskola och detta samtidigt som man prövas i BI och i BII.

    Meritpoängen för dig med examensbevis
    du skriver att du har meritpoäng från matematik 2 och spanska steg 2 & 3. Men det kan inte riktigt stämma därför att moderna språk 2 ger inte meritpoäng. Moderna språk 3 ger 0.5 och matte 2 ger också 0.5 men endast om matte 2 ej krävs för just din högskoleutb.för särskild behörighet. På så sätt kan du idag ha 1.0 meritpoäng och inte 2.0 som du skriver i din fråga.

    Engelska 7
    Ju högre betyg i eng7 du får, desto bättre. Men du kan inte sänka ditt meritvärde även om du får endast E i eng7. Du kommer att få en höjning för godkänt betyg i eng7, men kanske inte så stor höjning.
    Inom Engelska är bra att kunna så mycket som möjligt (och även oavsett meritpoäng eller meritvärde), så jag råder dig söka läsa eng7 på komvux och om du kommer in på kursen, gör ditt bästa och försök få så bra kunskaper och så högt betyg som möjligt.

    Höjning av meritvärdet
    Jag vet inte om du i siffran "meritvärdet" inkluderade 2.0 meritpoäng och det inte stämmer för att du borde få endast 1.0 och då kanske du har lägre meritvärde nu än du tror. Fick du ditt meritvärde från Antagning.se eller har du räknat själv? Vad du eller vi räknar fram kommer inte spela roll. Det är vad Antagning.se räknar fram som gäller (vid ansökan till svenska högskoleutbildningar).
    Om du har examensbevis från gymnasiet kommer inget att ändras i dokumentet "Examensbevis", oavsett om du läser på komvux eller gör prövningar. Men om du ihop med examensbeviset även skickar med (laddar upp på www.antagning.se) högre betyg i kurser som ingår i ditt examensbevis eller nya betyg som räknas in, t.ex betyg i eng7, då kommer även de betygen räknas in och kan höja ditt meritvärde. Studier på komvux eller prövningar kan ej sänka ditt meritvärde, utan det blir antingen opåverkat eller högre.