amanda
    Hej, jag hoppade av gymnasiet för att ta ett sabbatsår när jag skulle börja 2an. Jag har några frågor.
    1. Eftersom jag gick första året, måste jag börja om från början när jag börjar skolan igen? Alltså från år 1 ?

    2. Om jag känner att jag vill börja efter jullovet igen, kan jag läsa ikapp de dom andra ha läst under höstterminen hemifrån? eller går inte det att komma tillbaka mitt under ett läsår när man hoppat av?

    3. Jag klarade inte år 1 matte, kan jag läsa den hemifrån så jag slipper läsa den ifall jag får börja 2an när jag kommer tillbaka till skolan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Amanda,
    Du fråga om du måste läsa om å k 1, om du sedan innan har godkända betyg. Svar beror på om du vill gå samma eller ett annat program. Om du vill fortsätta på samma program och eftersom dina "gamla" betyg gäller, så bör du kunna börja i å k 2.
    Du kan söka till ett annat program (då söker du på dina betyg från å k 9) till nästa års antagning. Fortfarande finns det några få lediga platser på skolorna och det är fram till slutet på september möjligt att börja i å k 1 -på de program där du är behörig.

    Ang.Mattestudier:
    för att läsa Matte på egen hand gå in på www.matteboken.se som är en bra och gratis sida. Det är fullt möjligt att skaffa sig kunskaper i mattekurserna: börja med repetition av grundskolematte och när du känner att du kan tillräckligt bra, läs Matte 1. För att få betyg måste du göra prov på skolan. Tid för prov bör du diskutera på skolan om - vissa skolor har fasta datum, andra är mer flexibla.

    Läsa andra kurser än matte på egen hand kan också gå. Dock känner inte jag någon lika bra sida som "matteboken" i något annat ämne.

    Det finns en gymnasieskola som bedriver undervisning på distans, se info- på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium dock finns det bara fyra program på den skolan:
    Naturvetenskapliga
    Samhällsvetenskapliga
    Humanistiska och
    Ekonomiska.

    Jag råder dig fundera på att ev. starta "mjukt" med att skriva in dig på Introduktionsprogrammens "Individuellt alternativ", kombinera studier med praktik eller bara läsa, schemat individanpassas utifrån dina behov. Kontakta rektor på Introduktionsprogrammen /som förkortas IM/ på skolan som finns nära dig och boka tid för träff. Om du inte är Myndig, bör dina vårdnadshavare tillfrågas och du kan ta med dem när du skall träffa rektor på IM.

    Om du uppger var i landet du bor och vilket program du tidigare gick på och helst även om du vill söka dig till ett annat program - kan jag ge tips på gymnasieskolor.
    Annars kan du själv söka efter skolorna på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium.

    Önskar dig stort Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare