Marie
    Hej!
    Jag läser för tillfället fristående kurser på Karlstads universitet och vill ta en kanditatexamen i psykologi. Har funderat om det går att läsa resterande 120hp på distans.
    Går det att läsa B och C kusen i psykologi på Kristianstads Högskola på distans fastän jag läst A-kursen i Karlstad? Och kan jag tillgodoräkna 30hp i socialpsykologi som jag läst från Karlstads universitet i de 90hp som inte tillhör huvudämnet?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Marie,

    kurser med samma namn på olika lärosäten kan "överlappa" varandra, dvs en viss "moment" kan på ett lärosäte ingå i Socialpsykologi A och på ett annat lärosäte - i Socialpsykologi B och om det skulle visa sig att vara så, kommer det fram när du ansöker om att ta ut kandidatexamen och du får i så fall "problem", kommer behöva läsa mer för att uppnå kraven och kunna ta ut kandidatexamen.
    Din fråga kan inte vi här på Fråga SYV svara på; för att det beror på exakt vilka avsnitt som ingår i de olika kurserna på de olika lärosätena... Innehåll i kurserna kan också ändras över tid. Därför rekommenderas det för att undvika sådana eventuella problem, att läsa alla 90 hp i sitt huvudämne på samma lärosäte, där kurserna A, B och C eller 1, 2 och 3 garanterat inte "överlappar" varandra.
    Vänligen
    L.

    Liselotte