Ida
    Hej! jag har gått Samhällsprogrammet på gymnasiet men jag klarade inte matte 2b.
    Jag funderar på att söka till Sjuksköterskeprogrammet och behöver därför matte 2a/2b/2c. Jag frågade min syv om jag kan läsa matte 2a på komvux men hon säger att hon inte är säker på om det går och säger att jag bör läsa matte 2b istället eftersom att matte 2a är en kurs för de som gått yrkeslinjen. Därför frågar jag vad som är rätt om detta?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ida; det går bra att inkomma med godkänt betyg i Matematik 2a för att bekräfta att man har särskild behörighet till sjuksköterskeprogrammet. De från yrkesprogram får ju också söka till sjuksköterskeprogrammet och det skulle vara ologiskt om de ansågs som behöriga men inte du (med samma betyg - matematik 2a). :)

    • : Tack Mikael för snabbt svar! Nu känner jag mig inte lika stressad :)
    • Milla : Bra! Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!