Annathunberg

    Hej! Jag har gått tidigare naturvetenskap men blev inte klar med fysik 1 vilket ledde till att jag har samlat betygsdokument. År 2018 blev jag accepterad på energispecialist på yrkeshögskola, av vissa skäl kunde jag inte presentera mitt examensarbete och just nu har jag F på kursen. Nu till saken. Jag vill plugga, jag gick in på antagning och sökte bland annat magisterprogram i projektledning. (Läste projektledning i högskolan och tyckte mycket om det). Kommer jag att vara antagen? Jag har redan planerade kurser att läsa för att övertäcka mitt Fysik 1 som plan B men det känns att jag inte kan vänta tills antagningen kommer ut

    • Pia :

      Läste du projektledning på Högskola/Universitet eller inom Yrkeshögskola? Det är två olika skolformer med olika antagningsregler och yrkeshögskolepoängen (yh) kan inte direkt "översättas" till högöskolepoängen (hp).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du frågar om du blir antagen till magisterprogrammet men för att ha en chans att bli antagen måste man vara behörig och jag tror inte du är behörig. Du får söka men jag tror du får svar OBEHÖRIG och kommer inte delta i konkurrensen om utbildningsplats.
    Magisterprogrammen ligger i Sverige på avancerad nivå. För att bli behörig måste man ha kandidatexamen eller yrkesexamen á minst 180 högskolepoäng inom rätt kunskapsområde men även andra krav kan ställas på att man t.ex läst "si och så många" högskolepoäng - med godkänt resultat - inom visst specifikt område.
    Om du inte har kandidatexamen eller yrkesexamen á minst 180 högskolepoäng (= heltidsstudier på heltid på universitetsnivå) då är du obehörig till utbildningar på avancerad nivå. Därför är min bästa gissning att du är obehörig (utifrån den information som du uppger i din fråga), men du får gärna kontakta studievägledningen och antagningsgruppen på det lärosäte där du vill läsa magisterprogrammet. Jag tror du får samma svar där. Återkom gärna och berätta vilket svar du får.
    I rubriken till din fråga skriver du "master" och i frågan - "magister" men det spelar inte så stor roll för att ge svar på din fråga för att både master- och magister ligger på avancerad nivå och båda utbildningarna kräver, för behörighet, kandidatexamen eller yrkesexamen á minst 180 hp. Men sedan är det så att alla behöriga deltar i konkurrensen och "bara för att man är behörig" betyder inte att man bli antagen. Till utbildningar på avancerad nivå brukar urval göras på det totala antalet godkända högskolepoäng. Det kan krävas mycket längre studier på högskolenivå än endast 3 år på heltid för att lyckas konkurrera sig in på en utbildning på avancerad nivå.

    Studie- och yrkesvägledare