Vilma

    Om jag gör pröving i matte 2a och 3a och ersätter dessa med mina betyg i 2c och 3c, är jag behörig till juristprogrammet fortfarande?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vilma!
    På nivå 3 finns det kurserna matematik 3b och 3c. Betyget i 3b får räknas in i stället för 3c.
    Betyget i matte 2a får räknas i stället för 2b eller 2c. Med det högre meritvärde kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen.
    Samtidigt, om du även utan kompletteringar är behörig, kommer du prövas (med det lägre meritvärde) i BI, direktgruppen.
    Juristprogrammet kräver inte matte för särskild behörighet. Därför ger godkända betyg i matte 2 och 3 dig meritpoäng; för vardera kurs får du + 0.5 (sammanlagt + 1.0 meritpoäng; och det spelar ingen roll om det är från kurserna 2a, 2b eller 2c eller från kurserna 3b eller 3c - man får lika många meritpoäng; totalt är dock antal meritpoäng begränsat till 2,5). Om meritpoängen för dig med examensbevis, var god läs på gymnasieguiden.se/merit