Erik
    Hej.

    Jag hoppade av gymnasiet förra året av personliga skäl, ska börja igen efter sommaren och undrar om jag kan läsa hela gymnasiet / 2500 poäng på ett år eller möjligtvis lite mer?

    Jag kommer vara extremt studiemotiverad och göra absolut allt för att det ska funka.

    Hur skulle jag gå till väga med detta isåfall?

    1 Svar

    Hej Erik,

    Vad roligt att du vill börja studera igen.
    Dessvärre finns det inget enkelt svar på din fråga. Generellt sett så låter det svårt att hinna läsa 2500p på ett år. Om du börjar i ett gymnasium kan det också vara knepigt att få ihop så många kurser i ditt schema så att du hinner läsa hela gymnasiet på ett år. Däremot finns det vissa skolor som är mer flexibla än andra både att läsa i snabbare takt eller i ett mer långsamt tempo.

    Därför är det bäst att du pratar direkt med den skolan som du är intresserad av.

    Om du är 20 år eller äldre kan du läsa in behörigheten på komvux eller på en folkhögskola, i så fall bör du kontakta komvux i din hemkommun för mer information.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV