Níke
    Hej!
    Jag funderar över vilket gymnasium jag ska välja för att kunna komma in på juristhögskolan. Men ändå ha ett så stort urval som möjligt utav olika yrken, ifall jag skulle ändra mig. Vilka kurser krävs det för juristhögskolan? :)

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! Till jurist är särskild behörighet historia 1b och samhällskunskap 1b dvs det är lätt att bli behörig. Däremot är det hög antagningsgräns och bra betyg krävs för att få plats på juristprogrammet på högskolan. Om någon kurs skulle fattas kan du läsa upp den på KOMVUX efter gymnasiet.
    http://www.fragasyv.se/info/behorighet-till-hogskola - här kan du se behörighet till de mest populära högskoleutbildningar. Tänk även på att det finns många bra utbildningar på en yrkeshögskola, se på www.yhguiden.se Med vänlig hälsning, Mikael.
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan,
    du kan absolut läsa Natur/sam och komma in på Juristprogrammet på högskolan.
    Alla behörighetsgivarnde kurser som du behöver finns med på Natur/sam.
    Ha det bäst och lycka till!
    Liselotte