Em

    Hej! Just nu läser jag naturkunskap 2 på komvux, för att kunna söka in till sjuksköterska. Dock har jag nu läst att man måste ha naturkunskap 1a1 och 1a2 innan man börjar läsa naturkunskap 2. Jag har enbart läst 1a1 på gymnasiet och det var Ingen på mitt komvux som sa något. När jag tittar på antagning.se på vad som saknas står det bara att naturkunskap 2 saknas. Vad ska jag göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Em,
    om du får godkänt betyg i naturkunskap 2 blir du behörig till utbildningar som kräver nk2. Varför man ska läsa nk1a1 och 1a2 eller nk1b innan nk2 är för att man har i så fall tillräckliga förkunskaper för att ha bra chans att klara kursen nk2. Men om du klarar kursen och får godkänt betyg, så är det OK, alltså du blir behörig till de utbildningar som kräver nk2. Du måste för övrigt bli behörig även vad gäller grundläggande behörighet (examensbevis från gymnasiet och godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6). Du måste också ha godkänt betyg i samhällskunskap 1b (eller i samhällskunskap 1a2 och 1a1) och i matematik 2a, eller 2b eller 2c.
    Om du känner att nk2-kursen är för svår och du känner att du har små möjligheter att få godkänt betyg på kursen, kan du påpeka till komvux-personal att de felaktigt tog in dig på den kursen (de borde kräva att du först läser nk1a2). Du kan kanske byta till nk1a2 och efter det läsa nk2.