Clara132

    Hej! Jag går första året på gymnasiet och ska gå om i en annan skola och gå en ny linje. Teknik till Ekonomi. Kurserna som jag kommer att avsluta det här året i den skolan jag går på nu är Engelska 5, Svenska 1 och Samhällskunskap 1b. Jag undrar om jag kommer att kunna läsa om Engelska, Svenska och Samhällskunskap 1b då när jag går om på en ny skola och kunna få ett annat betyg än jag har på min nuvarande skola då jag är onöjd med betygen jag fått och vill försöka igen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du får godkända betyg i kurserna då behöver inte den nya utbildningen ge dig plats på samma kurser igen, men ofta blir det så att eleverna läser om kurserna på den nya gymnasieutbildningen även om de hade godkända betyg när de kom in på den nya utbildningen (detta på grund av att en gymnasieelev har rätt att läsa på heltid och skolorna har ofta svårt att erbjuda andra kurser att läsa på de timmarna som klassen läser en viss kurs).
    Svaret jag kan ge är att det med stor sannolikhet blir så att du ska få läsa kurserna men någon garanti kan jag inte ge dig för att satta betyg gäller tillsvidare och betygen från en annan gymnasieskola eller ett annat program kan ingå i ditt examensbevis från din nya skola eller från ett nytt program på samma skola. Vill du läsa en sammanfattning om kraven för examensbevis från gymnasiet gå in på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Studie- och yrkesvägledare