Anders
    Hej!

    Jag har en fråga gällande kurser som ger meritpoäng för någon som tog studenten år 2002.

    Jag vill söka till en utbildning som är kopplad till områdesbehörighet 1 men har inte läst några av kurserna som ger meritpoäng. Som jag förstått det så kan jag endast få totalt 1,0 meritpoäng för områdeskurser.

    Men kan jag läsa dessa kurser på komvux fastän jag tog studenten år 2002 och då jag inte läst dem tidigare?

    Tacksam för lite tydlighet om vad som gäller för någon som gick ur gymnasiet år 2002 kopplat till meritpoäng.

    Tack på förhand
    Anders

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Anders!

    För dig som gick ut gymnasiet innan 2010, gäller det som finns beskrivet på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/

    Det är viktigt att försäkra sig om att du är behörig till den högskoleutbildning som du vill söka.

    Har du Slutbetyg (eller Samlat betygsdokument)?
    Om du har Slutbetyg, har du några IG betyg i det?

    Om du redan nu är fullt behörig, undrar jag om du har funderat på att göra högskoleprovet? HP är en extra chans att komma in på en högskoleutbildning.

    För att det inte ska bli fel - är det jättebra att boka tid hos SYV på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd och ta med dig ditt utbildningsdokument. Då kan ni tillsammans gå igenom - om du har grundläggande & särskild behörighet och vilka kurser du kan läsa för att höja ditt Meritvärde. I fall du har en IG betyg i någon kurs, kan det vara fördelaktigare för dig att läsa den kursen eller göra prövning i den - du kan höja ditt Jämförelsetal mycket genom att läsa upp betyg - framförallt från IG och uppåt. T.ex. om man höjer från IG till "C" som är = VG i det gamla systemet, höjer du ditt Jämförelsetal med ca 0.6 och det är mer än du kan få för en enskild Meritkurs.

    Så det bästa du kan göra är att träffa SYV på Komvux, ta med dig kopia på ditt utbildningsdokument som du fick när du slutade på gymnasiet och att ni tillsammans går igenom dina betyg och gör upp en Studieplan.

    Att göra Högskoleprovet ger dig en extra chans att komma in på en högskoleutbildning, men det vet du säkert själv redan.

    Läs också på länken som jag skickar nu. Det är info på Antagning.se och det är där betyg värderas och antagning till högskola i Sverige genomförs. Det är deras tolkning av reglerna som gäller och det är kanske bäst att få svar från Antagning.se för att vara helt säker.

    Bästa hälsningar
    ANNA