Tilde04

    Hej! Jag undrar om man eventuellt kan läsa musik med inriktning sång på högskola om jag gått naturbruk på gymnasiet.

    Och hur blir det om jag väljer att läsa högskolebehörighet på NB programmet kommer jag kunna söka utbildningar på högskola som inte har med naturbruk att göra?
    Hoppas du som svarar förstår vad jag menar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Tilde,
    till alla svenska högskoleutbildningar behöver man ha grundläggande behörighet, alltså även ha godkända betyg i svenska 2, 3 och i engelska 6. Att man på gymnasiet läser NB-programmet betyder inte att man inte kan söka högre utbildning inom andra branscher/områden än naturbruk eller naturvetenskap. Jag är ganska säker på att du kommer behöva göra audition (arbetsprov) inför antagning till musikhögskola. Det är i alla fall så idag och troligtvis kommer fortsättningsvis också vara så.
    Om behörighet till konstnärliga högre utbildningar på de svenska lärosätena brukar stå så här: Grundläggande behörighet + godkända antagningsprov.

    Studie- och yrkesvägledare