Rebecka
    Hej, jag vill läsa spanska 3 för att få 0,5 extra meritpoäng och eftersom det är ett krav för den utbildning jag eventuellt vill gå. Läste inte spanska 2 på gymnasiet, behöver jag läsa både spanska 2 och 3 för att få meritpoängen eller kan man hoppa över spanska 2 och direkt läsa 3? (Tog studenten i år)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecka!
    Jag vill börja med att reda ut det här: Du skriver "eftersom det är ett krav för den utbildning jag eventuellt vill gå"... men om högskoleutbildning kräver moderna språk 3, då ger inte den kursen meritpoäng. Du måste få godkänt betyg i den, i så fall, för att uppnå särskild behörighet. Utan det är du obehörig och det är därför nödvändigt för dit att uppnå godkänt betyg i mod.språk 3.
    Om utbildning inte kräver mod.språk 3, är det i detta fallet som godkänt betyg i den kursen ger meritpoäng (extrapoäng).

    Angående läsa Spanska 3 utan att ha läst Spanska 2
    Komvux brukar inte ta in på en kurs om man inte har godkänt betyg från en underliggande kurs. Detta pga komvux tycker att chansen att klara kursen är i så fall för liten. I vissa fall kan komvux erbjuda göra nivåbedömningstest och anta till en kurs på resultatet av en sådan test. Fråga komvux i din kommun om det.
    Mitt råd är att du läser Spanska 2 först och Spanska 3 sedan. På så sätt får du bättre kunskapsgrund och bättre möjlighet att få högre betyg. Det spelar roll vilket betyg du får i Spanska 3. Visserligen ger även endast E både behörighet och (i fall kursen ej krävs för särskild behörighet) - meritpoäng, men höjningen av meritvärdet (genom jämförelsetalet) blir högre ju högre betyg man får.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Okej! Glömde och skriva att jag läst spanska i högstadiet, tror du det komvux ändå vill att man läser spanska 2? Det var handelshögskolan jag tänkte på där moderna språk 3 är ett krav. Tack för hjälpen!
    • Mikael : HHS erkänner inte meritpoängen. Men för behörighet kräver lägst C i mod.språk 3. Du vinner på att läsa Spanska1&2 först och sedan Spanska 3, då du kan få högre betyg om du repeterar spanska.