Ida
    //går andra året på teknik, 20 år

    Mitt problem är att jag inte kommer hinna läsa SVA 3 till höstterminen, jag läser bara SVA1 nu och på hösttermin framåt vår så kommer jag läsa sva 2 vilket betyder att jag ligger lite efter... det är just pga av att när jag började ettan då tyckte de på skolan att jag skulle gå på svenska grund innan och då tog ju en hel termin och som tur var klarade jag det, ( har bott i sverige i nästan 3 år ) och nu andra året har jag läst svenska som andra språk 1 och det har gått bra. min lärare tyckte att jag ska gå över till svenska 2 nu i trean.

    Men sen när de får reda på att jag ligger lite efter så sa dom att jag inte får nån gymnasieexam alls om jag inte läser svenska 3. Det är liksom obligatorisk eftersom jag går på tekniklinje, med tanke på att jag bara har ett år kvar på gymnasiet och egentligen skulle läsa svenska 3 också, och de har för förslag att förlänga min studier just för sva 3 känns lite så där. Jag vill ju gärna var klar nu och kan liksom inte komma på andra alternativ, så jag undrar nu om jag inte kan övertala dem att jag läser sve2 och sedan sva 3 samtidigt.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida!

    Du skriver väldigt bra på svenska (och speciellt med tanke på att du bara har bott i Sverige i tre år). Du är jätteduktig!

    Svenska språket är ett mycket viktigt ämne. Detta mest på grund av att kommunikation och inlärning sker med hjälp av svenska språket (i alla fall i Sverige är det så :).

    Det viktigaste är att du skaffar dig så stabila kunskaper som möjigt i svenska språket - i tal och i skrift. Att förlänga studietid för dig, tycker jag, är ett bra alternativ.

    Ett annat alternativ är att du går över till komvux efter åk3 på gymnasiet och läser svenska som andrasrpåk 3 på komvux (på heltid läser du den kursen på fem veckor).

    Det är annars inte omöjligt att du kan bli klar med steg 2 och 3 i svenska - under nästa läsår. Den bästa "övertalningen" för dina lärare blir om du uppvisar mycket bra kunskaper i svenska (i tal och i skrift). För att uppnå det råder jag dig att under sommarlovet träna så mycket svenska som du bara kan - prata, skriva, läsa, öva svenska på alla sätt som du kan och så mycket du bara orkar. Träning ger färdighet (eller med andra ord "Det man gör ofta, gör man ofta bra!").

    Om du efter sommarlovet imponerar på dina lärare med jättebra svenska (i tal och skrift), kommer de själva föreslå att du läser steg 2 och 3 under ett läsår; det är i alla fall vad jag tror och hoppas på!

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till!

    ANNA

    • : betyder det att jag får min gymnasieexamen på komvux istället? Spelar det nån roll att jag har min examen från komvux ? om jag ska söka på högskolan sen t ex? har jag samma chans som alla andra elever som tagit sin examen från gymnasiet?
    • Liselotte : Jag ska skriva ett nytt svar till dig nu. :)
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ida!

    Du stället en viktig fråga men det är svårt att bara svara Ja eller Nej på den, för att det beror på...

    Med Examensbevis från Komvux kommer du, om du söker till högskola/universitet, att prövas i BII (kompletteringsgruppen) som Ofta, men inte alltid - kräver högre betyg från gymnasiet och så blir du också "försenad" med minst en termin, därför att du inte kommer in på en eftergymnasial utbildning till hösten direkt efter det att du slutar på gymnasiet... (det är två nackdelar, kan man säga :).

    Fördelarna är: du får lära dig mer svenska och kan få högre betyg både i svenska och i några andra kurser och få Examensbevis från Komvux med högre Meritvärde - det är fördelarna.

    Hur som helst, om det inte blir möjligt för dig att läsa SAS 2 och 3 nästa år, ska du inte känna att det är ett misslyckande, utan du ska se det som en möjlighet att lära dig mer svenska och få examensbevis med högre meritvärde (bl a för att du kan på komvux ta bort en av kurserna á 100 poäng i vilken du har lägre betyg... det gör du i samråd med SYV på komvux).

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Liselotte

    • : Men jag hoppas fortfarande på att jag får läsa de två kurserna. Jag har liksom inga problem med mina studier och blev försent bara pga att jag var tvungen att läsa svenska grund i ettan när jag borde ha egentligen läst SVA1 direkt. Men som sagt det är redan försent att klaga på dom.
    • : Jag ser att Komvux är ett bra alternativ oavsett. Jag hade tänkt att läsa tandhygienist programmet på högskolan och det verkar som jag inte blir behörig ändå eftersom jag inte läser naturkunskap.
    • : Har läst runt lite att Fysik 1 + Kemi 1 + Biologi blir lika med Naturkunskap? är detta sant? Kan jag läsa svenska 3 + Biologi 1 då för att komplettera Naturkunskap?
    • Liselotte : Ja, det stämmer att en kombination (Kemi1, Fysik1 och Biologi1) ger samma behörighet som Naturkunskap 2. Båda kurser, biologi 1 och naturkunskap 2 är 100 poängskurser, det tar, alltså lika lång tid att läsa dem.
    • : blir jag behörig då om jag läser biologi istället för naturkunskap B? Jag har läst Fysik och Kemi.
    • Milla : Ja, du blir behörig om du får godkänt betyg i Biologi 1, för att kombinationen "godkända betyg i kemi1, fysik 1 och biologi 1" erssätter Naturkunskap 2 (enligt de "generella ersättningsmöjligheterna").
    • : Om jag nu läser upp svenska 3 och Biologi 1 på heltid, hur lång tid tar det att läsa dom två kurser?
    • Milla : Det är två stycken 100 poängskurser. På heltid läser man 20 poäng per vecka, dvs 200 poäng läser man på 10 veckor = en halvtermin.
    Läs alla kommentarer