Sandra
    Hej. Jag gick natur-natur i Solna gymnasium och gick ut förra året med godkänt i alla ämnen. Jag vill välja "Tekniskt basår" på 60hp som en backup ifall jag inte kommer in i mina valda val men är osäker på om jag faktiskt kan välja Tekniskt basår då man måste ha betyget F i något av dessa ämnen:

    "Under två terminer läser du motsvarande Matematik 3 och 4, Kemi 1 samt Fysik 1 och 2. Behörig är du som, förutom grundläggande behörighet, har Matematik B/Matematik 2 eller motsvarande med lägst betyget Godkänd, eller E."

    Min fråga: Kan jag välja tekniskt basår även om jag är godkänd i alla ämnen?

    Min anledning till att välja tekniskt basår är för att jag vill ha en garanterad plats i en civilingenjörslinje, då jag inte har så höga betyg även om jag har godkänt i alla ämnen.

    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Jag antar att det är den här utbildning du vill söka https://www.kth.se/utbildning/program/teknisk-basutbildning/for-dig-som-saknar-ratt-behorighet-1.704 - tekniskt basår på KTH.

    Jag kan inte se att det uttryckligen står att man inte får ha godkända betyg i de kurser som läses under den utbildningen (i alla fall inte på KTH´s hemsida) men på många andra "liknande utbildningar" (naturvetenskapliga och tekniska basår eller basterminer) står det att man INTE får ha godkända betyg i de utser som ingår i utbildningen. Dock står det att det är en "kompletterande" utbildning, vilket betyder att man bör just KOMPLETTERA och inte repetera sin gymnasieutbildning.

    Jag tror därför, tyvärr, att du inte kommer att bli antagen. Men du kan t.ex. göra så här: sök tekniskt basår men sök också andra utbildningar samtidigt. Till högskola/universitet kan du söka upp till 20 alternativ.

    Se även på www.yhguiden.se om du hittar någon intressant utbildning på en yrkeshögskola. Antagning till högskola & yrkeshögskola sker oberoende av varandra och du försämrar inte dina chanser att komma in på en högskoleutbildning om du samtidigt söker en eller flera olika yrkeshögskoleutbildningar.

    Du skriver att du inte har tillräckligt höga betyg för att komma in på civilingenjörsprogrammet. Jag råder dig ändå söka till civilingenjörsprogrammet för att antagningsgräns kan bli lägre i år än den var förut. Om du är behörig, bör du definitivt söka.

    Om du söker både till högskola och till yrkeshögskola och även till Komvux (för att konkurrenskomplettera dina betyg) - har du större chans att få någon utbildningsplats till hösten. I fall du får fler än en plats, kan du välja sen. Det är helt OK att tacka Nej till en erbjuden utbildningsplats. Det påverkar inte dina möjligheter att få utbildningsplatser i framtiden.

    Jag önskar dig stort lycka till & kommer att hålla tummarna för dig!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare