Sara
    Hej!

    Jag går tvåan i gymnasiet och läser samhällsprogrammet. Min första fråga är hur många år skulle det ta för mig att läsa dom kurser som behövs för läkarprogrammet i komvux? Det är kemi 2, biologi 2, matematik 4 och fysik 2. Kommer jag att behöva läsa kemi 1, biologi 1 och fysik 1 innan jag kan läsa dom behöriga kurserna? Kan jag komma in på programmet med HP resultat utan att ha behörigheten?
    Förlåt för att det blev så många frågor! Uppskattar all hjälp och tack på förhand.

    Med vänliga hälsningar, Sara.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara;

    Högskoleprovet befriar Inte från kravet på att vara behörig.
    Du måste alltså, även om du gör HP, även ha godkända betyg i fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4.
    Komvux tar inte in på kursen fysik 2 om man inte först uppnår godkänt betyg i fysik1a; detta pga komvux tycker att man i så fall "saknar förutsättningar för att uppnå godkänt betyg";
    på samma sätt tar inte komvux in på kemi 2 om man ej har godkänt betyg i kemi 1 och detsamma gäller även biologi och matte... alltså måste du ha godkänt betyg i matte 3b eller 3c innan komvux kan ge dig plats att läsa matte 4.
    Men, om du skaffar dig kunskaper genom självstudier eller med hjälp av privat lärare - och hittar var du kan göra Prövningar, då kan du direkt anmäla dig till prövningar i fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4.
    ***********
    Om du kan läsa matte 3b på din gymnasieskola - gör det; det sparar dig fem veckors studier på heltid efter gymnasiet. Och om du kan läsa biologi 1 eller kemi 1, t.ex - så läs även de kurserna under år 3 på gymnasiet.
    Om du kommer på Komvux läsa på heltid, tar fysik1a - 7,5 veckor; och de övriga kurserna - 5 veckor per kurs;
    om du ska läsa två kurser i vardera ämnet: fysik, kemi, biologi och matematik - kommer studierna ta 42,5 veckor på heltid; alltså 2 terminer + 2,5 veckor till... man kan hinna på ett läsår.

    Vänligen
    Julia