lavin
    Hej nu efter 3an blir jag undersköterska kan jag då läsa till sjuksköterska efter gymnasiet? Och hur länge? Och efter det kan jag då läsa vidare till barnläkare? Och just nu är jag 16 år o h fyller år i augusti är jag då 21 och ska bli 22år det året jag slutar min utbildning för sjuksköterska?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Melisa,
    om Sjuksköterskeyrken kan du få information på den här sidan http://www.framtid.se/profession/sjukskoterskeyrken/

    Utbildning till Sjuksköterska erbjuds på högskola/universitet och längden på den är 3 år på heltid, behörighet Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. För dig som läser Vård och omsorgsprogrammet gäller följande - för att försöka bli behörig under gymnasiet till att direkt efter gymnasiet söka till sjuksköterska på högskola:
    för grundläggande behörighet måste du välja läsa Svenska/svenska som andraspråk 3 och Engelska 6 inom Programfördjupningen;
    för särskild behörighet måste du välja läsa Matematik 2a inom Programfördjupningen och Naturkunskap 1a2 och 2 - inom Individuellt val.
    Det finns ett alternativ till Naturkunskap 2 det vill säga ett annat sätt att bli behörig på:
    Vård- och omsorgsprogrammet med kurserna Naturkunskap 1a1 (kurskod -NAKNAK01a1), Hälsopedagogik (kurskod - HÄLHÄL0), Medicin 1 (kurskod -MEDMED01) och Etik och människans livsvillkor, som alla i kombination (som "ett paket") ersätter kurs Naturkunskap 2.

    I fall du inte uppnår behörighet till Sjuksköterska under gymnasiet, kan du ansöka om att läsa på KomVux efter gymnasiet.

    Att läsa vidare till läkare efter utbildning till sjuksköterska är inte möjligt. Läkare är en egen utbildning som man söker till på högskola/universitet. Även om man är utbildad Sjuksköterska, måste man söka till Läkarutbildning på samma villkor som de som inte är utbildade sjuksköterskor, det finns inte förmåner i detta fallet.

    Påbyggnadsutbildningar till Sjuksköterska är - t.ex. Barnmorska eller Specialistsjuksköterska (man kan specialisera sig inom Akutsjukvård, inom Barnmedicin eller inom något annat område).

    Ha det bäst och hör av dig om du har andra frågor.
    Mikael SYV på Fragasyv.se