Sanna
    Jag går Barn och fritid nu. Har gått ett år. funderar på att bli Sjuksköterska. I alla fall Undersköterska till att börja med. Går det att göra det efter mitt gymnasieval? Är det många ämnen jag måste läsa upp. Eller kan jag byta utbildning nu till åk 2?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, för att bli behörig att söka sjuksköterskeutbildningen behöver du på BF läsa till Svenska 2+3 och Engelska 6, Matte 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1a2. Har du möjlighet att läsa till dessa under gymnasiet eller på Komvux efteråt så funkar det att gå kvar på BF. Vill du dock bli undersköterska så bör du byta program eller chansa på att ditt Komvux har undersköterskeutbildningen efter du gått klart gymnasiet.

    Om du vill byta program så är det mottagande skola som bestämmer om de kan ta emot dig. Det gör en bedömning utifrån dina kurser - om du har missat mycket och om det finns plats. /Lena, Syv