Vanessa
    Hej tänkte om jag kan ha med i mitt samlat betygsdokument två moderna språk. Har tidigare läst italienska steg 1&2 men tänkte göra en prövning på franska 1&2 . Kan jag göra detta och lägga till det i mitt betyg ? Eller kan jag bara enbart ha ett modernt språk?

    Tacksam för svar

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Vanessa,
    för att kunna ge dig rätt svar, måste jag veta om du läser mot ett Slutbetyg eller mot en Gymnasieexamen?
    Du har ett Samlat betygsdokument, som inte ger dig Grundläggande behörighet för högskolestudier.

    För att få Grundläggande behörighet, behöver du ta ut Gymnasieexamen /eller om rektor på komvux beslutar att bevilja ett undantag och du kan läsa mot ett Slutbetyg, vilket är fördelaktigt för dig - dock är det i så fall bråttom för att möjlighet att få Slutbetyg kommer att upphöra den 30 juni 2015/.

    Varför det skulle vara fördelaktigt för dig att läsa mot ett Slutbetyg? Orsakerna är flera:
    1. det är lägre kvar /jämfört med gymnasieexamen/: du behöver inte läsa Engelska 6 /eng B/ och Svenska 3 /Svenska C/; du kan har många valfria kurser i ett Slutbetyg, t.ex. flera olika Moderna språk.

    I fall du läser mot ett Gymnasieexamen, år det högre krav och striktare regler.

    Att lägga till gymnasiekurser till ett Samlat betygsdokument kan man alltid göra, men frågan är vad tjänar du på det?
    I fall du vill söka utbildning på högskola eller Yrkeshögskola - behöver du Slutbetyg eller Gymnasieexamen.

    Visserligen, kan man söka som obehörig och kanske ändå komma in /t.ex. med rätt arbetslivserfarenhet/. Yrkeshögskoleutbildningar, som du hittar på www.yhguiden.se har möjlighet att pröva dina samlade meriter & göra bedömning att du kan tas in, trots att du inte i formell mening är behörig.

    Så, svar på din fråga är: ja, du får lägga till ännu ett Modernt språk till andra kurser i ett Samlat betygsdokument, men jag undrar, vad vill du uppnå med det?

    Återkom gärna med svar på vad dina planer är i framtiden. Fundera över det där med ett Slutbetyg. Jag rekommenderar att du bokar tid hos SYV på komvux i din kommun för att undersöka möjlighet för dig att läsa mot ett Slutbetyg.

    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte
    • : Hej liselotte ! Jo jag har nämligen alla kärnämnen lästa och har resterande valbara ämnen att komplettera med . har 700 p kvar för att uppnå totalt 2500p och stänga mitt betyg till slutbetyg. jag har fått rätt till slutbetyg och eftersom jag har väldigt lätt för språk så skulle jag vilja göra dessa kurser istället för kanske kemi eller naturkunskap 2 osv. då jag har så kort tid på mig kommer jag inte hinna att läsa 700p fram till juni justdärför tänker jag på prövning.
    • Milla : Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Vanessa!
    när man läser mot ett Slutbetyg på komvux, brukar man göra PLANERING AV ETT SLUTBETYG - med SYV som går noga igenom alla dina tidigare lästa kurser och ser till att alla obligatoriska kurser är med - antingen så att du läste dem förut och fick betyg eller att de är med i den Studieplaneringen som ni tillsammans gör.
    700 p. läser man på heltid under 35 veckor. Vårterminen på Komvux brukar vara på ca 22 veckor. Du skulle behöva börja läsa på heltid nu direkt och fortsätta fram till sista veckan i juni för att hinna.
    Prövningar kan vara en bra idé att anmäla sig till, dock - kan det kosta i ca 500 kr/kurs. Det är olika i olika kommuner ang. villkor för prövningar. Det är inte bara kostnad som kan tillkomma eller ej /i olika kommuner/ utan även tillgång till handledare: i vissa kommuner erbjuder de handledarhjälp och i vissa andra är det enbart självstudier inför en prövning.
    Det kan många gånger vara fördelaktigare att studera på flex- eller distans på komvux - i stället för att anmäla sig till prövningar. Detta pga när man studerar - har man rätt till Studiemedel & man har tillgång till lärare/handledare. När man läser /på egen hand/ till en prövning, är man inte studerande och har inte rätt till Studiemedel.
    På Flex- och Distans kan man läsa mycket snabbt /på mer än heltid/.

    Råder dig att boka tid hos en SYV på komvux i din kommun inom mycket kort eller bara gå träffa dem i Öppen mottagning och göra PLANERING AV ETT SLUTBETYG där det kommer att klart & tydligt framgå vilka kurser du har och vilka som du behöver och tidsplan - hur du skall hinna med det.

    Önskar dig allt väl & stort lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare