Elev

    Hej! Jag ska flytta efter sommaren och ska byta gymnasium. Jag ska fortfarande studera på natuvetenskapsprogrammet och börja i tvåan. Men problemet är att de (beroende på vilken naturklass jag börjat i) redan har läst fysik 1/biologi 1 vilket jag inte har gjort. Därför undrar jag om jag kan läsa upp de kurserna på sommaren via distans eller hur jag ska gå till väga?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elsa,
    vad gäller Sommarskola...
    det är mycket ovanligt att biologi eller fysik skulle erbjudas i sommarskola men fråga gärna om det på gymnasieskolan och på utbildningsförvaltningen. Som regel får man gå i sommarskola om man fick F i en obligatorisk kurs i ämnena svenska, engelska eller matematik (andra ämnen brukar, som sagt, inte erbjudas i sommarskolorna). Någon distansundervisning på sommaren för gymnasieelever känner vi inte till.

    Individuellt anpassat program
    Jag vill berätta för dig om möjlighet som kanske blir till hjälp för dig: rektorn på din nya skola kan fatta beslut om Individuellt anpassat program och i så fall kan du skippa fysik och/eller biologi. Det går att få ihop kurserna till examensbevis från Naturvetenskapsprogrammet (om det finns rektors beslut om Individuellt anpassat program, inte annars) där ämnena fysik och kemi är utbytta mot andra ämnen. Men om du vill läsa kemi och/eller biologi eller om din framtida högskoleutbildning kväver fysik och/eller biologi för särskild behörighet, då behöver du läsa de ämnena (dock kan du göra det efter gymnasiet). Du kan i så fall ta ut examensbevis utan de ämnena och komplettera med dem efter gymnasiet.

    Kurser kan läsas i olika ordning...
    Ett annat alternativ är att du försöker i den nya staden hitta en gymnasieskola där eleverna läser fysik 1a och biologi1 senare än årskurs1 eller om den nya skolan kan ge dig möjlighet att läsa en eller båda kurserna under årskurs 2 och 3 (här beror det på hur schemat ser ut - om du kan delta i lektionerna; för det behöver du på de timmarna som de lektionerna går inte ha andra obligatoriska lektioner och hur schemat kommer se ut för nästa läsår kanske fastställs bara några få dagar innan läsåret börjar...).

    Gå om år1?
    Ännu en lösning är för dig att börja om och gå årskurs 1 nu till hösten och bli ett år "försenad". Fördelarna här är att du får repetera ganska mycket och få ännu bättre kunskaper och även höja betygen (t.ex om du har lägre betyg än alla A i alla kurser du läste under år1, då finns det utrymme till att höja betygen).

    Låt dina vårdnadshavare lösa frågan i samråd med "kommunen"
    Du är icke-myndig och jag tycker att dina vårdnadshavare bör lösa den frågan i samråd med utbildningsförvaltningen i den kommunen där du efter sommaren kommer bli folkbokförd. Du kan inte hjälpa det faktum att kurserna läses på olika gymnasieskolor (ibland) i olika ordning.

    Kan du stanna i din nuvarande skola?
    Om du även efter flytten kan pendla och fortsätta gå i samma skola som du går i nu - så kanske det är en bra (eller i all fall en acceptabel) lösning.
    Det finns också fall då eleverna stannar kvar i den staden där de påbörjade gymnasiestudierna även om deras familjer flyttar (det kan många gånger bero på just på sådana situationer som du beskriver i din fråga här, nämligen att kurserna läses i olika ordning och det passar därför inte byta skola).

    Prövningar
    Du skulle annars försöka skaffa dig kunskaperna på egen hand och betyg - genom prövningar ... men det är svårt att läsa kurserna på egen hand utan lärarhjälp; i o f s finns möjlighet att köpa undervisning t.ex via Hermods distans (vet ej om de kör fysik och biologi just under sommaren... ) men du får inte betygen den vägen, endast kunskaperna. Sedan behöver du på något sätt ordna möjlighet att göra prövningar i fysik 1a och biologi 1. Här är problemet att gymnasieelever har rätt att göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola och endast om de fick F i en kurs eller om undervisning i en obligatorisk kurs ej kunde genomföras (på sätt och vis "faller" du under andra "punkten" - du kunde inte få undervisning i två obligatoriska kurser, så det kanske du får igenom... jag menar möjlighet att göra prövningar; dock bestämmer skolan tidpunkt för prövningar (ofta ligger prövningar på gymnasieskolorna i slutet av läsåret, ej i början...).

    Du kan ha tur och schemat på den nya skolan kanske ser ut så att du kan läsa fysik1a och biologi1 med "ettorna" och andra kurser - men din klass i årskurs2. Men om du även behöver läsa fysik2 och biologi2, då blir du beroende av att schemat passar även under årskurs 3, så att du ska kunna läsa de kurserna med dåvarande "tvåor" när du går i "trean". Hur schemat för läsåret 2023/24 kommer se ut kan ingen svara på idag (i maj-juni 2022).
    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!