Pauline
    Hejsan. Jag har gått hotell och restaurang linjen i gymnasiet och funderar på att kanske läsa vidare till hem och konsumentkunskaps lärare, jag undrar om det räcker ätt läsa in vissa kurser eller måste jag läsa om en del kurser jag redan läst i gymnasiet? Tack på förhand
    Pauline ferreira

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Pauline!
    Du skriver att du har gått hotell och restaurang på gymnasiet, men du skriver inte om du fick Examensbevis eller Studiebevis (intyg). Det är skillnad på de två dokumenten men även om du fick Examensbevis, är det inte säkert att du har grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Detta pga du gick på ett yrkesprogram.
    Man måste veta mycket mer om din gymnasieutbildning för att kunna ge dig rätt svar.

    Det bästa vore om du tog med dig dina gymnasiebetyg och gick och pratade med SYV på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Om du inte vill eller kan göra det, kan vi försöka hjälpa dig här, men du måste svara på följande frågor:
    - vad är rubriken på det dokumentet som du fick på gymnasiet - Examensbevis eller ngt. annat? Vad i så fall?
    - har du godkända betyg i svenska (eller svenska som andraspråk 2 och 3) och i engelska 6?
    - vilka andra ämnen vill du (eller kan tänka dig) bli behörig att undervisa i, förutom hem- och konsumentkunskap?

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hejsan.
    • Anna : Hej Pauline!
    • : Tack för svaret. På mitt gymnasiebetyg står det överst Slutbetyg. Jag har godkända betyd både i Svenska och Engelska B. Är där sånna fall någon speciell ålder man måste undervisa de andra ämnena i då? tack på förhand
    • Anna : Om du har ett Slutbetyg med godkända bett i Svenska och Engelska B - då har du grundläggande behörighet till högskolestudier. Vill du läsa vidare till lärare i Hem- och konsumentkunskap? Vilka andra ämnen vill du undervisa i? - som lärare på grundskola undervisar man oftast i tre olika ämnen.
    • Anna : jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Lärare i Hem- och konsumentkunskap kan man läsa till på Göteborgs universitet, Högskolan Kristianstad, Umeå universitet och Uppsala universitet.

    Det vanligaste är att man är lärare i 3 ämnen på grundskola.

    Hem- och konsumentkunskap får kombineras med två av ämnena:

    Geografi, historia, religionskunskap, samhällskunskap, engelska, moderna språk, modersmål, svenska, svenska som andraspråk, teckenspråk, biologi, fysik, kemi, matematik och teknik.

    Vilka ämnen vill du bli behörig till?

    Vill du studera på Göteborgs Universitet, på Högskolan i Kristianstad, på Umeå Universitet eller på Uppsala Universitet?

    Du kan också boka tid med SYV på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd, ta med dig dina betyg och göra studieplanering tillsammans med SYV på komvux.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA