Gustaf
    Hej!
    Jag valde SamBet och blev precis klar med mitt första år. Jag tycker att det är allt för sent att byta program till Natur men jag skulle gärna vilja jobba med djur, djurforskning, djurvårdare eller inom biologi generellt.
    Kommer jag fortfarande kunna läsa upp behörigheter senare på till exempel högskola eller universitet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Gustaf,
    det är stor skillnad på vilken utbildning som krävs, beroende på vilket yrke du siktar på:
    kika gärna på yrkesbeskrivningar - djurvardare-djurskotare, forskare och biolog.
    Vill man bli djurvardare eller djurskotare så rekommenderas NB/djurvård på gymnasiet och påbyggnadsutbildning inom yrkeshögskola (se exempel på en sådan påbyggnadsutbildning: utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/kvalificerad-djurvardare-niva-2-bys).
    Vill du däremot läsa biologi på högskolenivå, kommer du behöva uppnå den särskilda behörigheten som de utbildningar kräver. Kandidatprogrammen i biologi på de svenska lärosätena brukar kräva godkända betyg i Fysik1a, Kemi2, Biologi2 och Matematik 4.
    Vill du blir "djurforskare" så ligger en möjlig väg till det yrke bl.a via yrken veterinär eller zoolog.
    De naturvetenskapliga kurser som du inte ska kunna läsa på din nuvarande gymnasial utbildning kan du efter gymnasiet komplettera med på komvux, på en folkhögskola eller på basåret på högskolenivå.