fatima
    Jag går på BF socialt arbete, väktare och efter min utbildning så kan jag arbeta som väktare men min fråga är om jag vill läsa på högskola, kan jag läsa vad jag vill?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Fatima!
    Ingen kan bli behörig till ALLA högskoleutbildningar.
    Det är väldigt olika kräv - vad det gäller Särskild behörighet.

    För att ha Grundläggande behörighet till högskolestudier behöver du, som läser på ett yrkesprogram, få godkända betyg i Svenska (eller svenska som andraspråk) 2 och 3 samt i Engelska 6.
    Du har rätt att läsa de kurser om du säger till om det på din gymnasieskola.

    Vad det gäller Särskild behörighet till utbildningar på högskola, så är det väldigt olika krav. Se på http://www.fragasyv.se/info/behorighet-till-hogskola exempel på ett antal högskoleutbildningar med "tillhörande" behörighet.

    Alla högskoleutbildningar som finns i Sverige kan du hitta på www.studera.nu

    Alla yrkeshögskoleutbildningar - hittar du på www.yhguiden.se

    Vad vill du läsa efter gymnasiet?
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen!
    Gå in på http://www.fragasyv.se/info/behorighet-till-hogskola och se vad som krävs för att bli behörig till olika högskoleutbildningar.

    Att bli BEHÖRIG är en sak, men att komma in - kan vara en annan.
    Jutistprogrammet på högskola i Sverige är en mycket populär utbildning. Det krävs därför höga betyg för att komma in alternativt högt resultat på högskoleprovet.

    Det är (jämfört med Jurist) lättare att komma in på Socionom och på Förskollärare.

    Fritidsledare är en utbildning på en folkhögskola.
    Jag vill också tipsa dig om att kika in på www.yhguiden.se - där finner du många utbildningar som leder raka vägen till en anställning. YH uppvisar väldigt bra resultat vad det gäller att få jobb direkt efter avslutad utbildning.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    • : om jag tex vill läsa till jurist, socionom eller förskolelärare / fritidspedagog
    • Milla : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.