Vega
    Hej! Jag går på gymnasiet och har ADHD. Grejen är att jag alltid haft svårt med konstellationen och allmänt svårt att komma igång och avsluta uppgifter. Jag är 17 år och blev nyligen diagnoserad med medelsvår ADHD. Jag har från 8:an till nu haft dt svårt kring skolan. Har av flera orsaker inte klarat av att gå till skolan. Nu med corona och allt, är det ännu svårare för mig. Att jobba på distans funkar inte alls och jag får inget gjort. På 1177 står det att det är många med ADHD som inte kunnat nå sin kapacitet och att det finns flera utbildningar att ta igen studier. Jag har fått ganska hög frånvaro och kommer inte kunna få samma möjlighet kring betyg som de andra, då jag inte klarar av att arbeta. Har alltid fått höra att jag är smart och skulle kunna få bara höga betyg. Min skola har dock sagt att jag troligen inte kommer kunna få högre än E, möjligtvis D, på grund av tidsbrist och brist i utbildning (p.g.a corona så kan jag inte va i skolan ovs). Det jag undrar då jag försökt hitta svar, men det är väldigt flummigt och förvirrande, är om jag kan läsa upp ett betyg i en kurs fast jag är godkänd? Tänker att om jag får ett E för att distansundervisningen inte funkar för min ADHD och har brist av stöd från vården, men skulle kunna ha fått högre betyg om utbildningen hade varit anpassad till min diagnos. Kan jag läsa upp mitt betyg på något sätt? På skolverket stod det att det finns undantag att folk får läsa om en kurs, t.ex. om kursens innehåll ändrats mycket. Det stod inte direkt något annat exempel så tycker det va otydligt. Hittade inget kring betyg och ADHD. Vet bara att jag kan lyckas bättre än E i flera kurser så undrar vad det finns för alternativ? Går till BUP men har inte fått någon information om vad för stöd jag kan få i vardagen eller skolan, vilket lett till att mitt liv kraschat. Vill inte att corona och brist på stöd ska försämra mina möjligheter i framtiden
    • :

      Undervisningen på folkhögskolor är ofta bättre anpassad för personer med diagnoser, framför allt för att vi brukar ha mindre undervisningsgrupper, mycket lärarledd tid och för att vi är vana vid att våra studerande har haft olika svårigheter tidigare. Att ha ADHD t ex ses inte som något ovanligt hos oss. Jag tror att det enklaste skulle vara att läsa färdigt gymnasiet på allmän kurs (vilket kan ta 1-3 år, beroende på hur mycket som fattas i dina studier) och sedan söka till en teaterskola/kurs.

      /Åsa Söderlund Dahl, Röda korsets folkhögskola

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tänker i första hand på eventuell möjlighet till förlängd studiegång som du kanske kan få på grund av diagnosen + Covid-19-situationen som råder nu. Rektor på din skola kan ansöka om förlängd studiegång och om ansökan blir beviljad, får du längre tid på dig att läsa mot examensbevis på gymnasiet än 3 år (4 år kan du få totalt eller kanske ännu längre tid).

    Förutom längre tid för att uppnå kraven för betygen i enskilda kurser och för examensbeviset borde du kunna få även annan hjälp av din skola (personal på din skola kan ansöka om extrapengar för att ge dig extrastöd, t.ex undervisning i en liten grupp eller t o m vissa timmar med individuell undervisning - även om det är på distans, då blir det bara du och läraren (via Skype, telefon eller på annat sätt).

    Om du kan tänka dig byta skola
    Det finns även gymnasieskolorna som specialiserar sig på att ge undervisning till elever med den problematiken som du har - men de finns inte i alla städer, så här beror det lite på om du vill byta skola och om du kanske kan flytta då och bo på skolan i Internat/elevboende. Du kan antingen berätta i vilken stad du bor och går på gymnasiet  så ser jag om det finns ngn sådan speciell skola i din stad, eller vänd dig till utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd och be de ge dig hjälp att hitta en passande skola för dig.

    Det du kan göra snarast
    Ta kontakt med kurator på din skola och visa mitt svar. Kuratorer brukar vara välinsatta i den frågan som du ställer här nu. Andra personer på din skola som borde vara behjälpliga är din klasslärare/mentor, SYV och rektorn. Det är rektorn som är ytterst ansvarig men du kan med fördel börja med att vända dig till kurator.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    ANNA

    Du skriver i din kommentar att det är viktigt för dig att läsa teater. I Sverige finns ca 50 gymnasieskolor som erbjuder ES/Teater - du kan se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?ES/teater

    Som regel, kan inte eleven som genomgått 3-årig utbildning på gymnasiets nationellt program läsa ännu mer inom gymnasieskola, men kanske kan i ditt fall finnas möjlighet till Undantag pga diagnos. Se om det ngn gymnasieskola som erbjuder ES/teater som finns inom pendlingsavstånd eller om du kan flytta till skolorten - för att gå på den gymnasieskola***. Om ingen sådan skola finns, då återstår alternativen: komvux eller folkhögskolorna.
    Komvux är det i den kommunen där du är folkbokförd.
    Folkhögskolorna är det alla i hela Sverige som du kan söka till. Det finns folkhögskolor som erbjuder teaterkurser. Frågan är då om du vill samtidigt läsa mot Omdöme om grundläggande behörighet och teater eller endast profil-kurser inom teater /endast/. Du får gärna kika på vad folkhögskolorna har att erbjuda. Alla över 18 år får söka till alla folkhögskolor. FHSK utanför stora städer brukar erbjuda Internat/elevboende (frågan är dock hur det blir nu med Covid-19 problematiken...)? Utbildningar inom folkhögskola som jag fick fram när jag sökte på "teater": se listan på folkhogskola.nu/sok-kurser/?query=teater

    *** - jag kan inte lova dig att du ska få lov att gå på Gymnasiet efter sommaren, till hösten. Men kanske kan det bli möjligt... om du själv vill och om utbildningsförvaltningen i din kommun kan bevilja dig förlängd studiegång.

    • : Hej. Förlängd studiegång kan nog vara svårt i mitt fall. Min skola har kommit fram till att inte ta in några nya elever så är troligen i den sista klass i min inriktning. Jag går på teater och filmskådespeleri i Södertälje. Vet inte om det finns gymnasieskolor som är specialiserade på sånna med mitt problem, med inriktning teater. För mig är det viktigt att få gå teater. Jag bor dock i Katrineholm och inte Södertälje. Men du tror inte att det finns möjlighet att gå om en kurs på t.ex. komvux? Har hittat nåt om undantagsbestämmelse vid betygsättning, skulle det funka att använda i mitt fall? Hoppas du ser och svarar snart. //Vega
    • Anna :

      Teaterkurser finns nog inte på komvux. Du kan fråga på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. ang. bestämmelser vid betygssättning - så har inte SYV på den att göra... SYV sätter ju inte betygen. Rektor är ytterst ansvarig på en skola men betygssättning är det Lärarnas domän.
      Jag skriver nu utökning av mitt tidigare svar till dig.

    • :

      Hej,

      Braheskolan, Visingsö folkhögskola har en allmän kurs med drama- och engelskaprofil. Där finns möjlighet att skaffa sig grundläggande behörighet samtidigt som kursen innehåller drama/teater. Läs mer på https://www.braheskolan.se/#/kurs/allman-kurs-drama-och-engelska eller kontakta oss på [email protected]

      Mvh

      Erik Ingvarsson

      Biträdande rektor - Braheskolan

    Vägledare SYV

    Hej, vi fick svar från Örnsköldsviks folkhögskola, som har följande förslag:

     Du skulle kunna förbättra dina betyg genom att gå allmän kurs på folkhögskola.

    Efter att ha gått allmän kurs, så kan du, efter att ha läst upp dina betyg, söka in till teaterlinjen.

    Det har också hänt att elever har gjort tvärtom, dvs först gått teaterlinjen ett år, och sedan
    sökt in på allmän kurs året efter.