Andreas
    Hej, jag går i tvåan på gymnasiet och har två frågor.

    1. Kan jag kan höja mitt meritvärde genom att läsa extrakurser och lägga på betyget från kursen för att höja snittet. Inte då att man byter ut ett ämne (för det har jag förstått att det inte går) utan att man lägger till det t.ex. att man får 2700p istället för 2500

    2. Kan jag tenta av kurser som inte finns på skolan? Till exempel tenta av kursen på en annan skola eller liknande.

    Tack

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Andreas!

    Om man i sitt Examensbevis har fler än 2500 poäng, då markeras de resterande poängen med "U", vilket betyder "utökad kurs".

    Du ger exempel på att - om du skulle ha 2700 poäng i ditt Examensbevis, då kommer du att ha U-kurs markering på 200 poäng (det kan vara 2 kurser á 100 poäng eller en kurs á 100 poäng och två kurser á 50 poäng eller en stor kurs á 200 poäng).

    U-kurser räknas in i ditt jämförelstal enbart i 2 fall:

    1. om de krävs för behörighet till den högskoleutbildning som du söker just då

    eller

    2. om de ger meritpoäng.

    I andra fall så räknas inte betygen i U-kurserna in (det är som om du inte har läst dem). På så sätt lägger du tid och energi på att få betyg, som inte gör någon som helst skillnad. Kunskaper är alltid bra att ha men du behöver ej de betygen.

    Om du läser kurser som inte ingår i ditt Examensbevis, då är det samma regler där: enbart om kurser krävs för behörighet eller om de ger Meritpoäng - räknas betygen in och i andra fall - inte.

    Dessutom kommer inte andra skolor vilja ge dig undervisning eller möjlighet att göra prövningar för de får ju ingen ersättning, eftersom de ej är inskriven på deras skola. De kommer att gå i konkurs om de ger undervisning eller anordngar prövningar för "andras elever", för det gör de "ur egen ficka" i så fall. Och du behöver ej de betygen (men undantag: om du skulle kunna få högre betyg i exakt samma kurser som kommer att ingå i ditt Examensbevis, men då finns det ju ingen anledning till varför du ej kan få det högre betyget på din egen skola i så fall).

    Om jag har förstått din fråga på rätt sätt (att du vill höja meritvärde genom att läsa eller göra prövningar i kurser "utanför din studieplan" på gymnasiet) - då är svar, tyvärr, Nej, det kommer inte att gå.

    Jag förstår att det är inte ett sådant svar som du förväntade dig och att du inte blir glad att få det svaret, men jag måste hålla mig till sanning och kan inte ge dig ett svar som inte överensstämmer med det som gäller. Du får hemskt gärna höra med andra Studie- och yrkesvägledare och vi är jättetacksamma om du hör av dig sen och berättar om du fick samma svar på andra ställen eller vad för svar du får.

    Önskar dig lycka till!

    ANNA

    • : Tack för ett snabbt och bra svar! :D
    • Anna : Är man duktig men inte fick uttryck för det i sina betyg - gör man Högskoleprovet. Då kan man komma in i HP-gruppen. Det vet du säkert själv men jag tänkte bara "påminna" om det. :)