Arezo

    Hej, Jag tog studenten 2019 och gick ut med 2.0 i meritpoäng, alltså inte fullt meritpoäng. Utbildningen som jag vill gå kräver minst MAT3C och jag har läst till MAT4. Om jag nu gör en prövning i MAT5, kommer den prövningen ge mig full meritpoäng? Om jag får A i prövningen, hur kommer det påverka mitt meritvärde generellt? Är det "enbart" en ökning med 0,5 poäng på grund av meritpoängen eftersom att jag inte läste kursen i gymnasiet och att den då räknas som en utökad kurs som inte höjer mitt generella meritvärde? Tack på förhand!

    • Mikael : Ju högre betyg i matte 5 du får, desto bättre! Exakt höjning? Man måste veta ditt jämförelsetal sedan innan.
    • : Just nu har jag 19,34 inklusive 2,0 i meritpoäng. Kommer matte 5 då ge mig 19,84 oavsett vilket betyg jag får i kursen?
    • Milla : Nej. Eftersom du har examensbevis (och inte äldre betyget, slutbetyg) kommer betyget i matte 5 även räknas in i ditt jämförelsetal. Jag skriver nu Svar till dig. Se nedan om en stund.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du skriver "Just nu har jag 19,34 inklusive 2,0 i meritpoäng. Kommer matte 5 då ge mig 19,84 oavsett vilket betyg jag får i kursen?" - Mitt svar: ditt jämförelsetal (snittbetyget) är 17,34 (vilket är lite lägre än "alla B-betyg"). Och därför kommer även betyget B i en ny kurs som räknas in i ditt jämförelsetal höja det lite... höjning för A-betyget blir på lite över + 0.1 (vad gäller ditt jämförelsetal).
    För självaste faktum att du har godkänt betyg i matte 5 får du + 0.5 som "meritpoäng".
    Ditt nya meritvärde blir högre än ditt nuvarande men Hur mycket Högre det blir beror på vilket betyg du får i matte 5.
    skulle du få E i matte 5, blir ditt nya jämförelsetal nästan -0,3 lägre men du får ju + 0.5 så den totala höjningen får du ju ändå och den blir (om jag räknar rätt) som minst cirka + 0.2.
    Får du högre betyg i matte 5 är det bättre för dig.
    Skillnad i jämförelsetalet mellan E och A i en 100p.kurs är cirka "plus-minus 0.4". Så, försök få så högt betyg i matte 5 som möjligt, helst A!

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Åh, tack snälla för en superbra förklaring! Då förstår jag! Ska sikta på att få ett A. :)
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!