Alle
    Hej, jag går mitt första år på gymnasiet och jag går samhällsvetenskapsprogrammet. Jag valde det programmet eftersom att den var mycket bred. Jag är även inställd på att fortsätta plugga efter gymnasiet. Jag är inte ännu säker på vad jag vill jobba med i framtiden och jag ändrar mig ganska snabbt med vad jag vill bli, men just nu så lutar det mot att jobba inom en bank som banktjänsteman, det jag nu undrar är om jag kan plugga till banktjänsteman efter samhällsprogrammet fast jag inte har någon ekonomisk inriktning, jag är medveten om att jag ska lägga till matte 3c och det är nog något jag kommer klara av om jag pluggar mycket. Jag vill helst inte byta linje eftersom jag verkligen gillar samhällsprogrammet och så trivs jag även mycket bra i klassen. Skulle jag även kunna få något förslag på vilken inriktning som ger den största möjligheten till att plugga ekonomi efter gymnasiet? Tack så mycket !

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Alle, det låter mycket bra att du trivs i klassen och att gå på SA programmet! Det glädjer mig!
    Det är fullt möjlighet för dig att läsa ekonomi efter gymnasiet, och det finns flera olika möjligheter.
    T.ex så finns det flera yrkeshögskoleutbildningar, exempelvis http://www.yhguiden.se/utbildning/tuc-yrkeshogskola/bank-och-forsakringsradgivare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/bank-och-forsakringstjansteman
    http://www.yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/radgivare-inom-bank-och-finans
    Så som behörighet är beskriven idag, så kommer du att ha full behörighet på SA. Bra om du kan läsa någon datakurs då i behörighetskraven ingår "datorkunskap" eller motsvarande - och datorkunskap är det gamla namnet på den första kursen inom data som man läste på gymnasiet innan år 2011.

    En annan möjlighet är att hitta en högskoleutbildning på www.studera.nu som du vill läsa efter gymnasiet och se exakt vilken behörighet som krävs - och sedan försöka uppnå den. Det finns många olika utbildnings i ekonomi, men om vi tar ett exempel http://www.oru.se/Utbildning/Program/1516/?pid=434 så är kravet Matematik 3 /b eller c/ och Samhällskunskap 1b. Just till den utbildningen blir du behörig på SA i fall du får ett godkänt betyg i Matte 3b. I fall det inte blir möjligt att bli behörig på gymnasiet, kan man göra det på komvux efter gymnasiet.

    Du frågar även om råd om inriktningen - och jag tycker att "Beteendevetenskap" är kanske det bästa alternativet, på grund av att den innehåller kurser i Ledarskap, Kommunikation och Psykologi. Om du inte kan välja just den inriktningen /jag vet inte vilka inr som finns på din skola/ - gör det inte så mycket för dina framtida möjligheter att plugga ekonomi.
    Ang. Matte - det är 3b och 4 som får läsas som programfördjupande på Samhällsvetenskapsprogrammet.
    Inom Individuellt val kanske är det bra om du kan läsa Företagsekonomi -i fall din skola kan erbjuda det.
    Bästa hälsningar
    Återkom i fall du har fler frågor och har du någon kompis som också har frågor, tipsa om oss.
    Mvh Anna SYV

    • : Tack så mycket!
    • Anna : Vi är glada om våra svar blir till hjälp! Återkom om du kommer på någon mer fråga om studier. Bästa är det att skriva EN NY FRÅGA - för att vi ser de nya frågorna först och prioriterar dem. :-) *L*