Undersköterska

    Jag skulle vilja läsa Engelska 6 men jag jobbar på 85% och har inte möjlighet att gå ner i tid. Vissa veckor kan jag jobba 3 dagar medans andra jobbar jag 6 dagar. Min fråga är då: går det att plugga engelska 6 på distans i ens egna takt utan att man måste passa till lektioner på datorn?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Bella,
    komvux i de flesta kommuner erbjuder flera olika studieformer, bland dem distans, "flex" och kvällskurserna. Fråga på komvux i den kommunen där du är folkbokförd om det finns möjlighet att läsa engelska 6 på distans. Om du jobbar på dagtid, så kanske en kvällskurs skulle passa dig. Kvällskurser på gymnasienivå brukar ha lärarledda lektioner en kväll i veckan t.ex från kl.17.30 till 20.00 (eller från 18.00 till 20.30) men även andra upplägg kan förekomma.

    Vad gäller "läsa i sin egen takt" så är det nog svårare att få lov att göra. Kurserna på komvux brukar vara upplagda antingen på 100%, på 50% eller på 25% av studietakt. Läser man på 50%, alltså på halvtid, är tanken att man ska lägga cirka 20 timmar i veckan på sina studier. Den långsammaste studietakt som komvux brukar acceptera är 25%, alltså 10 timmar i veckan men ibland kan även långsammare upplägg finnas.
    Vill man läsa "i sin egen takt" kanske går det att läsa på "flex" (flexibla studier) men även här brukar fastställas någon sort "deadline" t.ex att man ska vara klar med kursen på max 2 terminer (vad gäller engelska 6 som är(som  100poängskurs skulle det i så fall handla om studieinsats på minimun 5 timmar/vecka och den studietakten passar dig kanske bäst - om du jobbar 85% alltså i genomsnitt 34 timmar per vecka så skulle 5 timmars-studier per vecka göra att du "går upp i heltid": jobb och studier tillsammans inte överstiger "heltid").
    Se på webbplatsen - komvux i din kommun - om du hittar information om vilka studieformer som erbjuds vad gäller eng6, när ansökningsperioden ligger och när kursstart skulle ske. Om du inte hittar den informationen eller har problem med att göra ansökan - kontakta komvux som också kan i vissa kommuner kallas för "Vuxenutbildningen", vanlig förkortning "vux".