Elin

    Hej! Jag har en termin kvar av 3an på samhällsprogrammet. Jag har tänkt fortsätta med naturvetenskapligt basår för att kunna bli läkare men då skulle jag även behöva lägga till engelska 7 för att få full merit. Jag läser helst engelska 7 samtidigt som basåret för att kunna söka till läkare så snart som möjligt. Måste jag vänta tills jag är 20 för att få läsa upp kursen på Komvux eller räknas det som tillräckliga skäl till att kunna läsa in den direkt efter studenten?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    om du genomför utbildning på gymnasiets nationellt program och får ut examensbevis eller studiebevis, kan du börja läsa på komvux direkt efter studenten (behöver inte vänta till 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år).
    Det är också OK att läsa på komvux samtidigt som man läser på högskolenivå. Bl.a kan man läsa på basåret på högskola/universitet och samtidigt om komvux, om man söker och blir antagen. Finns ingen garanti på att få plats på kurserna men inte heller ngt förbud mot att kombinera de studierna med varandra!
    Vänligen
    Julia