Hej Josef,
    i ditt gymnasieprogram ingår (vad gäller matematik) endast en kurs, matematik 1a. Du behöver först lägga till matematik 2a och sedan 3b. Om du får godkänt betyg i matematik 3b, kommer du, vad gäller matematik, bli behörig till många högskoleutbildningar inom ekonomi och även utb.till fastighetsmäklare (som är på sätt och vis också utbildning inom "ekonomi").
    Jag förstår det så här: du vill bli en företagsekonom, stämmer det? Det är ett yrke som är icke-reglerat (betyder att arbetsgivare får anställa med vilken utbildning de själva bedömer passar). OBS! relevanta utbildningar finns inte endast på högskola-universitet men även i andra former, t.ex inom yrkeshögskola. YH_utbildningar är kortare och mer praktiska. Högre matte än matematik 2a brukar inte krävas för att komma in (bli behörig till) en yrkeshögskoleutbildning. Du får gärna kasta ett öga på några YH-utbildningar: klicka på snabblänkarna (nedan)
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/foretagssaljare-b2b
    yhguiden.se/utbildning/fei-foretagsekonomiska-institutet/key-account-manager

    • Josef : Nej jag vill bli en revisor
    • Anna :

      Om du vill bli en auktoriserad revisor, då rekommenderas minst 3-årig utbildning på högskolenivå/universitetet som grund. Se gärna avsnitt utbildning i presentationen yrke/revisor - utbildningar inom ekonomi på svenska lärosäten finns både som 3-åriga kandidatprogram och som 4-åriga civilekonomprogram. Behörighetskraven kan variera något, men som oftast så krävs det matte 3b (eller 3c) och samhällskunskap 1b (eller 1a1 + 1a2). Det är mycket bra att ha läst även mer matte, t.ex matte 4 (ger meritpoäng) och även ekonomiska kurser på gymnasiet, men krävs inte för formell behörighet.

      Om du blir behörig, kommer du delta i konkurrensen om utbildningsplats. Gör högskoleprovet så många ggr du kan, är mitt råd. De populära utbildningar kräver höga betyg eller högt resultat på högskoleprovet, annars kommer man inte in.

    • Josef : Så om jag har förstått rätt nu så kan jag bli behörig till företagsekonomi.
    • Anna :

      Ja, det blir du om du får ut Examensbevis med bl.a godkända betyg i svenska 2,3; eng6, samhällskunskap 1a2 och matematik 3b(eller 3c). Sedan gäller det också att vinna i konkurrensen om utbildningsplats. Bra om du har läsa eng7 både för kunskaperna men också för att få 1.0 meritpoäng. Du kommer konkurrera mot många sökande som på gymnasiet gick EK/ekonomi där ingår en kurs moderna språk som obligatorisk. Många läser moderna språk 3 och får + 0.5 meritpoäng för den kursen; och så läser de också eng7 och även matte 4 och ibland även matte 5 eller moderna språk 4, så de lär ha 2.0 eller 2.5 meritpoäng som plussar till snittbetyget.
      Att bli behörig är nödvändigt men inte alltid räcker. Behöriga konkurrerar om utbildningsplats men det gäller också att vinna! Försök få så höga betyg som möjligt i alla kurser du läser. Försök också läsa i alla fall någon kurs för meritpoäng, t.ex engelska 7, eller moderna språk 3, eller både och... - och gör också högskoleprovet så många ggr du hinner.

    • Josef : Men kan jag inte satsa på högskoleprovet för att komma in?
    • Anna : Ja, visst, det kan du göra. Gör högskoleprovet så fort du kan. Se vilket resultat du får. Gör du högskoleprovet flera ggr, gäller det högsta av resultaten.
    Läs alla kommentarer