Rebecca

    Hej vad gäller om en utbildning har krav i språk 3. Om jag anmäler mig på Italienska på SU, ger det mig samma behörighet som Italienska 3 på gymnasiet? Tack for er hjälp :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    den här kursen - su.se/sok-kurser-och-program/it3 kräver för behörighet att man har läst Italienska på högskolenivå på heltid i ett år, alltså har genomgått med godkända resultat högskolekurser italienska 1 och 2 (på sammanlagt 60 högskolepoäng), är du behörig?
    Jag vet inte vad din drömutbildning är, för det uppger du inte i din fråga. Jag kan därför inte se vad behörighet är till din drömutbildning. Om det är en gymnasial kurs Italienska 3, så är det absolut inte den här kursen: https://www.su.se/sok-kurser-och-program/it330a-1.412209, utan det är tredje kurs i Italienska på gymnasial nivå, som kräver förkunskaper i form av godkänt betyg i gymnasial kurs italienska (modernt språk) 2; man har då läst italienska på gymnasial nivå i 10 veckor på heltid (vilket är väldigt stor skillnad mot att ha läst på högskolenivå i 40 veckor).

    Om du behöver betyget i gymnasial kurs Italienska 3, då söker du läsa den på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. att läsa på högskolenivå och samtidigt på komvux är inte förbjudet och många gör det. :)

    • Rebecca :

      Jag förstår! Måste jag kontakta kommunen (behöver C i italienska 3 på gymnasial nivå) Och isåfall hur gör jag det? Har försökt att hitta och söka på det men förstår inte hur...

    • Anna : Vilken kommun är du folkbokförd i?
    • Anna : det 'r komvux i den kommunen som du är folkbokförd i som du söker läsa gymnasiala kurser hos. Hur högt betyg du behöver - kan du inte "beställa" på förhand. Du söker läsa en viss kurs och i slutet av kursen får det betyget som läraren tycker du förtjänar. Om du anser att du redan har kunskaper kan du försöka hitta var du kan göra Prövning. Prövningar får du, som inte längre är gymnasieelev, göra i hela Sverige. Dock är det ganska svårt att hitta var man kan göra prövning. :(