Maksym

    Hej! Jag bor i Sverige just nu men tänker mig flytta till Storbritannien att plugga på högskolan. Saken är att jag kommer från Polen och har varit i Sverige bara några år. Jag har inga betyg från det svenska gymnasiet och att få behörighet att plugga på Storbritanniens högskolor måste jag plugga mina gymnasiebetyg här på Komvux. Jag är väldigt stressad att jag inte kommer klara det så bra som jag vill (behöver ha bara A och B), eftersom det Svenska språket kan vara en barriär och därför undrar jag om det finns möjligheter att få gymnasiebetyg (eller andra högskolebehörighet om det finns) på engelska på något sätt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag förstår hur du tänker, men vi har inte sett att komvux skulle erbjuda läsa kurser med undervisningsspråk Engelska (förutom då när man läser just kurser i Engelska: eng5, 6 och 7).
    Skolverket säger att det är inte förbjudet att erbjuda undervisning på andra språk än svenska och att det är upp till de som erbjuder utbildning att bestämma på vilket språk de undervisar... det är möjligt att det i framtiden kommer erbjuder undervisning i gymnasiala kurser på engelska på Komvux.
    Inom ungdomsgymnasiet (ungdomar 16-19 år) finns det några få gymnasieskolor som "kör" samhällsvet eller naturvet.programmet på engelska; IB-diploma (det internationella programmet) har undervisningsspråk Engelska; men det är återigen för ungdomar och från 1 juli det året man fyller 20 år kan man ej längre antas, då man är "för gammal"; man hänvisas till Komvux och där känner vi ej till att andra språk än svenska skulle användas som undervisningsspråk (i alla fall inte på gymnasial nivå). På lägre nivåer - om man t.ex ska lära analfabeter att skriva sitt namn, förekommer att lärarna pratar andra språk än svenska eller att tolkar anlitas, men på gymnasial nivå - i alla fall vad vi känner till - så ges undervisning på svenska.
    Men fråga gärna på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Vänligen
    ANNA
    P.S: en kreativ lösning - om du kan betala för den undervisningen du får och du ej behöver studiemedel under studietiden, och om det då finns ngn ungdomsgymnasieskola inom pendlignsavstånd för dig som går med på att ta dig som en elev som själv betalar för sin undervisning - då kanske skulle det gå... i första hand tänker jag på IB-skolorna i så fall; IB skolorna lyder inte under skolverket utan under IBO-organisationen. Dock tror inte jag de vill ge undervisning gratis... och ngn kompensation för dig som är 26 år får de inte (på det sättet som de får för ungsomar under 20 år...). IB-diploma programmet är 2-årigt, det erbjuds på ca 30 gymnasieskolor i Sverige.