Saeed

    Hejsan! Jag har bestämt mig för och plugga kandidat i fysik, för de jag behöver plugga ett basår i universitetet. Men, basåret innehåller bara matte 3c och 4, så jag måste plugga 2c på egenhand (komvux) jag har dock matte 1a, måste jag göra om matte 1 i nivå c? Tack för din tid och svar :)

    • Vägledare : Det borde gå bra att skaffa betyget i matematik 2a och sedan kunna läsa 3c och 4. Formellt sett, är man efter 2a behörig till både 3b och 3c. Se exakt hur behörighetskraven är formulerade (till det där basåret).

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du fick rätt svar i kommentaren till din fråga. Det stämmer att man får "hoppa mellan spåren" i matte; på nivå 4 går alla spår i matematik - ihop. För formell behörighet till matte 3c kan man ha godkänt betyg i matte 2a eller i 2b eller i 2c (vilken som av de tre kurserna). Men se gärna vad som står i behörighetskraven - för att Basår på högskolenivå är de så kallade "för-utbildningar" och varje lärosäte får ganska fritt bestämma vad de ställer som kraven... Om det står matematik 2a/2b/2c - då betyder det En av de mattekurser...
    Du kan, annars, på komvux söka läsa matte 2c (du har formell behörighet till alla kurser på nivå 2 om du har godkänt betyg i en av kurserna på nivå 1 i matte).
    Vänligen
    Julia