elev.

    Hejsan! jag vill söka till tandhygienistprogrammet. Jag har alla behörigheter förutom naturkunskap 2, dock har jag har godkänt i Biologi 1 och Kemi 1. Jag vill helst inte plugga fysik 1 för att göra upp för kursen. Kan jag söka till natukunskap 2 för sig själv eller kommer det inte funka pga att jag redan har biologi samt kemi?

    Samt, kan jag söka till universitet nu i maj till hösten även fast mina kurser på komvux inte är slut för ens i juni, och sedan komplettera min ansökan med de betyg jag fått i juni? tack i förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sophia!
    jag tycker du bör komma in på kursen naturkunskap 2 på komvux. Du är utan godkänt betyg i den kursen obehörig och det är en bra förklaring till varför du vill läsa kursen - ditt mål är, alltså, att uppnå Behörighet till högre studier. I annat fall måste du läsa en kurs fysik1a, som är en större kurs än naturkunskap 2. Nk2 är en 100p.kurs och fysik1a är en 150p.kurs, så det är dyrare för komvux att ge dig plats på fysik1a än på nk2. Men om du tror du har få mycket högt betyg i fysik1a, så skulle det höja ditt meritvärde, för att kursen är större och vid högt betyg blir höjning av ditt snittbetyg större. Men, å andra sidan så kan du redan till mer än hälften innehåll i kursen nk2, så det blir troligtvis mycket lättare för dig att uppnå högt betyg i nk2.
    ***
    Vad gäller svar på din andra fråga, så är svaret Ja, du kan söka till universitetet i Sverige innan du är behörig och komplettera med betyg senast sista dag för komplettering. till HT23 blir sista kompletteringsdag den 21 juni 2023, vilket framgår av informationen på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum - det är många som söker innan de är behöriga och kompletterar så fort de får betygen.

    Liselotte