Liv
    Hej!
    Jag har en gymnasieexamen med fullständiga betyg, men jag vill ha en högre merit för att kunna komma in på universitetet. Finns det någon möjlighet att plugga till vissa ämnen på komvux? Eller hur gör jag för att kunna komma in på utbildningar som jag i nuläget, på grund av min merit, inte har möjlighet till?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Liv,
    alla får söka till komvux men det kan inte garanteras att få plats på kurserna.
    I första hand tar komvux in för att läsa upp från F, alltså från icke-godkänt betyg. Att kunna på komvux läsa upp från E och uppåt blir alltmer ovanligt (på grund av resursbrist).

    Konkurrera om plats på en högskoleutbildning kan man i flera olika urvalsgrupper:
    HP - de som har ett giltigt resultat från högskoleprovet;
    BF - omdöme från en folkhögskola;
    BI - direktgruppen
    BII - kompletteringsgruppen och komplettera kan man bl a genom prövningar.
    Du som inte längre är gymnasieelev får göra prövningar i alla de olika svenska städer/kommuner. Betyg från prövningen är lika mycket värt som betyg man får i slutet av en genomgången kurs.

    Kika också gärna på yrkespresentationerna på www.framtid.se
    Du hittar kanske ett nytt yrke som du blir intresserad av, där det är lättare att komma in på utbildningen.

    • Julia :

      Hur många merit(extra) poäng har du idag? T.ex Eng 7 ger + 1.0 meritpoäng; moderna språk 3 ger + 0.5 och mod.språk 4 + 1.0. Även högre kurser i matematik ger meritpoäng. Om du idag inte har max meritpoäng (som är 2.5) kan du söka läsa kurser på komvux som skulle ge dig meritpoängen. Boka gärna tid med SYV på komvux. För de som har examensbevis, finns reglerna kring Meritpoäng förklarade på gymnasieGuiden.se/merit

    • Julia : Du bör söka till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och ansökningsperioder i olika kommuner kan ligga olika. Vissa kommuner har två starter om året, andra - fem och så finns det också de som erbjuder start på distans "varannan måndag" t.ex - så frågan om ansökningsperioder och starter måste du ställa till komvux i just din kommun.