Nico
    Hejsan.
    Jag har F i matte 2b och svenska 2 som jag fick i årskurs 2 i gymnasiet. Det fanns ett tillfälle 1 oktober att anmäla sig för prövning där du pluggar individuellt och förbereder dig för ett prov som täcker alla kapitel i matte och allt i svenskan. Vad händer om jag missar dessa prövningsprov, kan jag efter 3:an plugga upp mina F? Om jag lyckas med E+ i alla ämnen i 3:an kan jag då efter 3:an plugga upp matte 2b och svenska 2?
    Jag läser ekonomi programmet, mitt sista år.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Nico!
    Efter gymnasiet kan man alltid söka till Komvux i sin hemkommun. Med "hemkommunen" menas det den kommunen där man är folkbokförd.
    Din gymnasieskola kan ge dig möjlighet att göra prövning i de kurserna i vilka du fick F betyg - under ett år efter det att du slutar på skolan.

    Vilken inriktning på Ekonomiprogrammet läser du? Om du läser inriktning "ekonomi" då ingår det matte 3.
    Oavsett inriktning, ingår det svenska 3 i din studieplan. Hur går det med den kursen nu?

    Även om du får godkänt betyg i svenska 3, uppfyller du inte kraven för gymnasieexamen och kommer få Studiebevis och inte Examensbevis. Du kommer därför sakna Grundläggande behörighet till högskolestudier. Detta pga även kursen svenska 2 är en kurs, i vilken det krävs lägst E för att uppfylla kraven för gymnasieexamen. Matte 2 är ej en sådan kurs. Man kan få Examensbevis med F i Matte 2.

    Men som tur är, så går att komplettera med kurser på Komvux och få Examensbevis från Komvux. För Examensbevis från Komvux räcker det med 2400 poäng (100 poäng mindre än på gymnasiet). Du kan därför "utesluta" t.ex. matte 2 helt och inte ha den kursen ditt Examensbevis från komvux. Ang.svenska så måste du få godkända betyg i både svenska 2 och svenska 3 för att få Examensbevis - både från gymnasieskola och från Komvux för att det är de kurser i vilka man måste ha lägst E i betyg för att uppfylla kraven för gymnasieexamen.

    Mer om kraven för gymnasieexamen kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Vi håller tummarna för att du läser upp kurserna under det här läsåret och går ut gymnasiet med Examensbeviset och utan några F betyg!

    Hälsningar
    Mikael SYV
    • : Hej igen.
    • : Så jag behöver inte plugga upp matte 2b för att få min gymnasie examen. Det ända jag behöver göra är att fixa svenska 2 och 3?
    • Mikael : Du får Examensbevis (gymnasieexamen) om du uppfyller alla de krav som ställs på examen från ett högskoleförberedande program. Du kan få Examensvevis med F i Matte 2 och 3. Det sänker Meritvärde i dina betyg och F i den (eller de) kursen/kurserna kommer för all framtid finnas med i ditt Examensbevis. Du får inte ett nytt examensbevis även om du senare läser upp de kurserna. Du får i så fall lägga till de nya betygen - som bilaga till ditt Examensbevis. Du blir inte heller behörig till de eftergymnasiala utbildningar som kräver Matte 2 för Särskild behörighet. Men JA! du kan få Examensbevis och med det Grundläggande behörighet till högskolestudier med F i Matte 2 (och även med F i våda kurserna - Matte 2 och 3). OBS! du får max ha 250 poäng betygsatta med F i Examensbeviset. Om du har F i Matte 2 och 3, upptar de två kurserna tillsammans 200 poäng. Då finns det enbart utrymme för en liten kurs (50 poäng) F. Alla andra kurser måste ha E eller högre i betyg. Det är ett av villkor för att uppfylla kraven för gymnasieexamen.