Sadaq
    Kan man höja sina gymnasiebetyg man klarat till högre?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Sadaq!
    Det är upp till Komvux i den kommunen där du är folkbokförd att bestämma om de tillåter den så kallade "konkurrenskompletteringen". Det är när man har ett godkänt betyg men vill läsa för att höja sitt betyg.
    Ofta blir man hänvisad till Prövningar, http://www.fragasyv.se/info/provning
    Det är mycket lättare att få plats på en komvux-kurs om man har F betyg i kursen än om man har E-betyg eller högre.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    • : Hej Mikael, Får man ens höja sitt betyg på komvux? Jag menar, är det inte enbart möjligt genom prövningar? Kan man få lärarledda lektioner för prövningar? Jag visste inte att det gick, trodde enbart att prövningar var möjligt om betyg redan är satt?
    • Anna : Det finns olika policy i olika kommuner och vissa saker är möjliga i vissa kommuner men ej i de andra. På länken i Mikaels svar kan du läsa om Prövningar och vilka olika varianter som förekommer. I VISSA KOMMUNER kan man få handledning. Man behöver inte ha betyg i en kurs för att kunna pröva, men oM MAN HAR F-BETYG och prövar för första gången, kan man I VISSA KOMMUNER bli befriad från avgiften (500 kr). Vad som gäller på Komvux ang. kunna läsa kurser i vilka man sedan innan har godkända betyg - just LÄSA OM EN KURS, så är det så att i fall en kommun har råd (finns pengar i budgeten) då ges det den möjligheten. I många kommuner är det så stor brist på pengar att de vet på förhand att det helt säkert inte kommer finnas pengar över - till "konkurrenskompletterare" och då säger de på sin hemsida att de som redan har E eller högre, kommer inte få läsa utan enbart kan göra prövning. Vill du ha en ordentlig förklaring kring allt detta, var god skriv en separat egen fråga om det, OK? :)