Serafina
    Hej! Jag är ute efter att plugga i något engelsktalande land, tex USA. Jag har individuellt val nu, jag går i tvåan men känner inte riktigt att jag vill ta engelska 7 för jag känner mig liite trött på det och vill hellre lära mig engelska utanför skolan.
    Kan jag plugga utomlands trots att jag ej väljer engelska 7, alltså är det '' avgörande '' eller är det mer för ens egen skull?

    Mvh Serafina

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Serafina,

    om du vill plugga i något engelsktalande land, tex USA - är mitt råd till dig att läsa engelska 7.

    ... "studier utomlands" är väldigt brett, och det finns studier på olika nivåer och med olika inträdeskrav. Men oavsett, om var man vill läsa eller om man vill jobba i USA med vilket yrke som helst, så är det bra att kunna mer engelska. Ofta förekommer det tester i engelska - om man söker till universitet i USA eller i ett annat land, där undervisningsspråk blir Engelska. För att klara tester, krävs det omfattande kunskaper i engelska - därför är det bra om du kan läsa eng 7. Om självaste betyget i Eng 7 kommer att krävas när du söker studier i USA, kan bero på - exakt Vilka studier i USA du kommer att söka... så det kan inte jag svara på.

    Kunskaper i engelska är annars alltid bra att ha. Och om du ändrar dig och vill läsa på universitetet i Sverige får du 1.0 i merit för godkänt betyg i Eng 7. Om du inte redan har godkända betyg i moderna språk 3 och 4 och i högre kurser i matematik, då kan du behöva det där meritpoängen, som kan bli avgörande för möjlighet att komma in på "din universitetsutb." i Sverige. Läs mer om meritpoäng på gymnasieguiden.se<<

    Som sagt, mitt råd till dig är att läsa eng 7.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Jag har godkänt i franska 3 och kommer även få i franska 4 samt förhoppningsvis matte 2b. har jag redan meritpoäng då? eller tjänar jag på att ha fler?
    • Milla : För godkända betyg i franska 3 och 4 får du sammanlagt 1.5 i merit. För godkänt betyg i matte 2 får du 0.5 i merit, om matte 2 ej krävs som Särskild behörighet till just "din" högskoleutbildning. Max antal merit är 2.5 - det fattas ännu 0.5 upp till "max". du kan få 0.5 i merit för matte 3.
    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Serafina, har du kikat på Info om Meritpoäng på GymnasieGuiden.se<< där det står en ganska bra sammanfattning med tydliga rubriker och ganska överskådlig info! :)

    Så som du beskriver din situation med dina kurser, så kommer du utan betyg i eng 7 ej uppnå maximalt antal meritpoäng. Det kommer att fattas 0.5 i merit. Men om du t.ex kommer att söka en högskoleutbildning där det för Särskild behörighet krävs godkänt betyg i matte 2, t.ex Socionomprogrammet eller Psykologprogrammet, eller utbildning till Arbetsterapeut eller Sjuksköterska - då kommer du inte få merit för matte 2 (för att det betyget krävs för behörighet). Och då fattas det 1.0 i merit för dig. Du kommer, alltså, att ha 1.5 och max vad man kan få är 2.5.

    Mellanskillnaden kan du "tjäna" genom ett godkänt betyg i engelska 7, som just ger 1.0 i merit. Så, jag tycker också att det är en bra idé att du läser engelska 7, men det är inte jag som bestämmer, utan det är du... :) Fundera på saken och fatta det beslutet som du känner blir rätt för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare