Johanna
    Jag har precis början gymnasiet och har valt Stylist vilket känns som en rolig och bra linje för mig. Men om jag skulle ändra mig senare och till exempel vilja bli mäklare eller jurist i framtiden kommer jag kunna det? Alltså hur skulle det fungera med högskolan o alla kurser som behövs till det?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Johanna,

    det går att gå vidare och studera på universitetsnivå även efter ett yrkesförberedande gymnasieprogram & du kan skaffa dig behörighet redan på gymnasiet.

    Ex. Jurist>> - Juristprogrammet på universitetet kräver för Särskild behörighet godkända betyg i Historia 1b och Samhällskunskap 1b.

    Fastighetsmäk.>> är något svårare att få behörighet då det krävs godkända betyg i Matte 3.

    Kika gärna på HV>>> och sist där /nedan/ ser du

    De ovan nämnda kurser har du rätt att även få som Utökade, utanför programmets 2500 poäng.

    Genom att väja Samh.1a2 och Historia 1a2 - får du behörighet inför Juristprogrammet. Och får du med dig även matte 2 och 3, får du behörighet även inför Fastighetsmäk.

    Om inte du får behörighet på gymnasiet, finns det som tur är Komvux.

    Vänigen

    L. :)

    Liselotte