Patricia
    Hej Anna
    Tack för ditt förslag, men jag har redan provat alla de alternativ som du föreslår till mig, och jag har fått avslag i dem alla! Vad jag behöver är att prata med någon personligen från din skola för att ta reda på vad är mina möjligheter att studera med er och slutligen få rätt utbildning för att arbeta i det här landet. Kan du vara snäll och läsa min första frågan nedan. Tack.

    Har jag någon chans att bli antagen till någon av era skolor?

    Hej,
    Jag har en 5 år examen i kommunikationsvetenskap (från Italien) erkänns av högskoleverket i Sverige men jag har inte erfarenhet som kommunikatör, därför när jag söker job arbetsgivare inte anställa mig. Jag har ansökt om att kurser på Arbetsformedligen Kultur för att få den praktiska erfarenheten arbetsgivare behöver men AF inte acceptera mig (som de anser min utbildning som "alltför generiska") och därför inte tillåter mig möjlighet att göra en praktik med dem.
    Jag har försökt att göra några gymnasiet kurser som kan ge mig praktisk utbildning för att få ett jobb i Sverige, men de accepterar inte mig i gymnasiet eftersom de säger att jag har "för mycket utbildning" och de har inte budget för mig. är det möjligt att få någon typ av utbildning med dig som tillåter mig att arbeta i det här landet? Är det möjligt att tala personligen med en yrkesvägledare tack.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Patricia!

    Fråga SYV är en Informationstjänst som inte har någon egen skola. Vi ger allmän information om regler, behörigheter till olika utbildningar, om studieekonomi mm. Vi kan hänvisa till olika sidor där information finns, berätta om vad som gäller - allmänt - och kanske ge tips, idéer och förslag som kan vara till hjälp.

    Mest kunskap har vi om ungdomsgymnasiet och kan bistå med hjälp för grundskoleelever som slutar åk9, är ca 15 år gamla, och väljer till gymnasiet.

    Jag och mina kollegor har full förståelse för att du vill ha ett jobb. Det finns, tyvärr, inte något jobbgaranti i dagens Sverige. Det finns personer med 2 och t o m 3 långa högskoleutbildningar som är arbetslösa (för enklare jobb är de överkvalificerade och i de branscher där deras utbildning passar bra finns det inga anställningsbehov - i alla fall inte just nu och när behovet uppstår, då kan arbetsgivaren välja någon annan, som t.ex. har "färsk utbildning"). Det är jättetråkigt att det är på det viset, men vi på Fråga SYV har ingen möjlighet att ändra på det. Vi kan bara beskriva hur det ligger till och ge information, tips och förslag.

    Du kan samråda med oss: om du har några olika utbildningar som du är intresserad av, kan vi t.ex. hjälpa dig jämföra för- och nackdelar i varje alternativ - så att du kan komma fram till det bästa beslutet.

    Om du vill satsa på just Kommunikatörsyrket, rekommenderar vi titta på de yrkeshögskoleutbildningar som finns i den branschen. I en YH ingår det mellan 25% och en tredjedel praktik. På så sätt kommer man i nära kontakt med arbetsgivarna. YH visar också bästa resultat vad det gäller anställningar av f d studerande (mellan 85 och 90% får jobb direkt efter en YH utbildning eller t o m när de fortfarande studerar).

    Här finns hela utbuden www.yhguiden.se och du kan sortera på olika kriterier, t.ex. start, kommun, studietakt mm. och hitta några som du tycker passar dig.
    T.ex den här utbildningen startar i augusti i år och nästa år http://www.yhguiden.se/utbildning/nackademin/marknadskommunikator-inom-sociala-medier
    Du kan t.ex. kontakta dem och fråga om de har någon vägledare anställd på Nackademin som du kan träffa personligen.

    Yrkeshögskoleutbildningar anordnas av olika högskolor, folkhögskolor, gymnasieskolor, kommuner, privata utbildningsanordnare - stora som små. Det finns inte någon "skola", utan hundratals olika skolor där Yh finns. Ingen skola kan garantera att du eller någon annan studerande 100% får jobb. Om man vill ha 100% garanti på att få jobb, bör man starta eget företag och anställa sig själv.

    Som sagt, vi på Fråga SYV har ingen möjlighet att träffa sökande personligen. Vi kan inte ge jobbgaranti.
    Vi kan ge tips om var seriös och pålitlig information finns. Vi kan hjälpa dig jämföra några olika alternativ för att komma fram till vad du vill satsa på.

    Personliga möten har arbetsvägledare på Arbetsförmedlingen, studievägledare på Komvux och på högskolorna. Jag undrar om du skulle kunna ta kontakt med studievägledare i Linköping där du läste Masterprogrammet och fråga vad de kan hjälpa dig med? Se om det finns någon liknande utbildning i Stockholm (alla högskoleutbildningar finns på www.studera.nu ) och du kan boka tid hos Studievägledare på högskola/universitet som erbjuder en liknande utbildning (som liknar den som du läste i Linköping). Den vägledaren vet vad dina kunskaper består av och kan därför, förhoppningsvis, ge bra råd.

    Jag förstår din frustration och vill hemskt gärna hjälpa dig, men vet inte hur jag kan göra det.

    Önskar dig det bästa! Lycka till! Jag kommer personligen hålla tummarna för dig (för att du ska ha tur - det är en svensk vidskepelse: om man håller tummarna för någon, kommer den personen att få tur) - jag kommer att hålla tummarna för dig väldigt hårt!
    ANNA